کشته شدن کژوان الماسی؛ از خبرهای ضد و نقیض تا خاک‌سپاری شبانه

کژوان الماسی، جوان سنندجی که گفته می‌شود با شلیک گلوله ماموران امنیتی شهریار کشته شده، دوشنبه شب (۲۱ مهر ۱۳۹۹) تحت فشارهای نهادهای امنیتی به خاک سپرده شد.

یک منبع نزدیک به خانواده الماسی با اشاره به فشار نهادهای امنیتی برای خاک‌سپاری سریع این جوان سنندجی به «ایران‌وایر» می‌گوید: «ما اصولا پیکر عزیزان خود را غروب و یا شبانه به خاک نمی‌سپاریم. اما ناچار شدیم که شبانه، تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور نیروهای لباس شخصی، با همراهی جمعی از آشنایان، بستگان و خانواده و مراسم دف زنی پیکر کژوان را در “بهشت محمدی” سنندج به خاک بسپاریم.»

کژوان الماسی، ٣١ ساله، دارای مدرک تحصیلی دیپلم و اهل سنندج بود اما در تهران زندگی می کرد و در یک رستوران مشغول به کار بود.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» روز بیست و یکم مهر ماه خبر کشته شدن این جوان سنندجی را منتشر کرد و نوشت کژوان الماسی بعد از بازداشت در یک میهمانی شبانه در شامگاه پنجشنبه ١٧ مهر ١٣٩٩ توسط نیروی انتظامی شهریار به ضرب گلوله به قتل رسیده است.

این خبر از سوی منبع مطلعی که با «ایران‌وایر» گفتگو کرده است نیز تایید می‌شود: «کژوان به یک میهمانی شبانه در خانه باغی در شهریار دعوت بوده که همان‌جا دستگیر می شود.»

او توضیح می‌دهد که ماموران امنیتی و لباس شخصی بعد از ریختن به باغ، کژوان و سرایدار باغ را که افغانستانی است، با خود برده‌اند: «چهار ماموران امنیتی و لباس شخصی به خانه‌باغ ریخته و بعد از ضرب و شتم همه، کژوان و سرایدار خانه‌باغ که اهل افغانستان است را بدون حکم بازداشت و هیچگونه توضیحی بازداشت کرده و با خود برده بودند.»

خانواده کژوان هنوز از چگونگی کشته شدن عزیزشان اطلاعی ندارند: «اطلاع چندانی از اتفاقاتی که بعد از بازداشت و بردن کژوان و سرایدار افتاده است، در دست نیست. چون غیر از نیروهای لباس شخصی شهریار، احتمالا تنها شاهد و کسی که از جزییات موضوع و نحوه قتل کژوان خبر دارد، شخص سرایدار است.» آنها البته هنوز خبری هم از وضعیت سرایدار ندارند.

از نظر این منبع مطلع، احتمال می‌رود که بعد از بازداشت و حین ضرب و شتم کژوان و سرایدار توسط ماموران امنیتی، تیراندازی رخ داده و از پشت به کژوان شلیک شده است و او را به قتل رسانده اند: «آنچه واضح است، این است که بعد از اصابت گلوله به تن کژوان، او را به “بیمارستان سجاد” شهریار منتقل کرده بودند ولی او به دلیل خونریزی شدید داخلی در اتاق عمل، جان خود را از دست داده است.»

خانواده کژوان پس از مرگ او، در بیمارستان متوجه می‌شوند چه بر سر عزیزشان آمده است: «بعد از خبر مرگ کژوان، خانواده او بلافاصله به سمت تهران حرکت و جهت تحویل جسد، به بیمارستان مراجعه کردند. اما بیمارستان تحویل جسد را تا تکمیل و انجام مراتب و مراحل اداری تحویل نداده است.»

او در ادامه به پیگیری قضایی خانواده درباره علت مرگ کژوان اشاره می کند و می‌گوید در این فاصله، خانواده کژوان به دادسرای نظامی شهریار مراجعه و خواستار پیگیری درباره کشته شدن عزیزشان شده اند: «از نیروهای امنیتی در دادسرای نظامی شهریار شکایت کرده و خواستار پیگیری، دستگیری و مجازات ماموران شده‌ایم. دادسرای نظامی شهریار ضمن وعده پیگیری قضایی، عنوان کرد ماموری که شلیک کرده، شناسایی و بازداشت شده است.»

این حرف‌ها از سوی منبع نزدیک به خانواده الماسی در شرایطی عنوان می‌شوند که «کمال الماسی»، عموی کژوان که در اقلیم کردستان زندگی می‌کند، با انتشار یک ویدیو، ادعا کرده است نیروهای امنیتی «اقبال الماسی»، برادر وی و پدر کژوان را تهدید و مجبور کرد‌ه‌اند که سناریوی تحمیلی و ساختگی اداره اطلاعات مبنی بر حضور کژوان در یک میهمانی شبانه در شهریار را قبول و روایت کنند، در غیر این صورت، پیکر کژوان را تحویل نخواهند داد.

او گفته برادرزادهاش در تجمع پس از درگذشت «محمدرضا شجریان»، مقابل «بیمارستان جم» شرکت کرده و همان جا دستگیر و پشت ون نیروی انتظامی با شلیک دو گلوله کشته شده است.

منبع نزدیک به خانواده الماسی در گفتگو با «ایران‌وایر»این ادعا را رد اما فشار نیروهای امنیتی برای خاک‌سپاری سریع کژوان را تایید می‌کند و می‌گوید: «نیروهای امنیتی به دلیل بازتاب وسیع خبر کشته شدن کژوان در رسانه‌های خارج از کشور و پیش‌بینی اعتراضات ناگهانی و یا واکنش‌های احتمالی مردم سنندج به مرگ کژوان، خانواده را تحت فشار قرار داده و مجبور کردند که مراسم خاک‌سپاری هرچه سریع تر انجام شود. با توجه به این که ما نزدیک غروب آفتاب به سنندج می رسیدیم، تصمیم گرفتیم که روز بعد، یعنی سه‌شنبه ٢٢ مهر مراسم خاک سپاری برگزار شود. اما به محض ورود به سنندج، ماموارن امنیتی تماس گرفته و با فشار، دخالت و تهدید، ما را مجبور کردند که بلافاصله پیکر کژوان را به خاک بسپاریم.»
مقامات رسمی حکومت تا کنون نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

خانواده الماسی صبح روز دوشنبه ٢١ مهر١٣٩٩، بعد از اتمام مراحل اداری، پیکر او را از پزشکی قانونی کهریزک تحویل گرفتند. پزشکی قانونی علت مرگ را «اصابت گلوله به تنه» و «خونریزی شدید داخلی» عنوان کرده است: «خانواده کژوان ناچار شدند شبانه و با حضور ماموران امنیتی عزیزشان را به خاک بسپارند.»

برگرفته ای از سایت ایران وایر ، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰