توصیه به مصرف مکمل‌های ویتامینی برای مقابله با مشکلات تنفسی کرونا

براساس یک مطالعه جدید، مصرف ویتامین‌های آ ،دی و ای موجب تخفیف مشکلات تنفسی می‌شود. با انتشار این گزارش نویسندگان آن خواستار تحقیقات بیشتر در مورد اثر تغذیه در مقابله ویروس کرونا شده‌اند.

این تحقیقات نشان می‌دهد بزرگسالانی که این ویتامین‌ها را، چه از طریق رژیم غذایی و چه به عنوان مکمل، مصرف می‌کنند، کمتر درباره مشکلات تنفسی شکایت دارند. مشکلات مورد بررسی در این مطالعه عبارت‌اند از سرفه‌های ریوی، سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری انسداد مزمن ریوی و آسم.

این مطالعه پس از آن منتشر می‌شود که یک تحقیق در ایالات متحده نشان داد که ویتامین دی می‌تواند خطر عفونت ویروس کرونا و عوارض ناشی از این ویروس را کاهش دهد. در همین حال، یک دانشگاه در لندن مطالعه بزرگی را آغاز کرده است برای بررسی این که آیا ویتامین دی در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد می‌کند یا نه. به گفته محقق اصلی این پژوهش «شواهد زیادی وجود دارد» که ویتامین دی می‌تواند «خطر عفونت‌های تنفسی را کاهش دهد».

در ماه ژوئن، موسسه ملی بهداشت و تعالی پرستاری (با نام مخفف نیس) اعلام کرد که هیچ مدرکی برای اثبات اثرگذاری مصرف مکمل‌های ویتامین دی برای کاهش خطر یا شدت بیماری ناشی از کرونا وجود ندارد. اما مطالعه طولانی‌مدت جدید که در نشریه تغذیه پیشگیری و بهداشت بی‌ام‌جی منتشر شده است، نتیجه می‌گیرد که مصرف ویتامین دی به عنوان مکمل احتمال گزارش شکایات تنفسی توسط بزرگسالان را کاهش می‌دهد.

دریافت ویتامین آ و ای نیز، چه از طریق رژیم غذایی چه در قالب مکمل، نتایج مشابهی دارد.

نویسندگان این تحقیق می‌گویند: «این یافته‌ها مبنایی برای تحقیقات بیشتر درباره ارزش و تأثیر مصرف ویتامین‌ها بیش از مقادیر توصیه شده در رژیم غذایی است.»

این مطالعه که انجام آن هشت سال زمان برده است، ۳۳ مورد شکایت تنفسی خوداظهاری را در میان ۶۱۰۰ بزرگسال بررسی کرده است.

محققان این پژوهش از کالج سلطنتی لندن و دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن همچنین اظهار می‌دارند: «یافته‌های ما با این فرضیه سازگار است که مصرف ویتامین در قالب مکمل برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین دی حیاتی است. این نتایج نشان می‌دهد که مصرف ویتامین دی از رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند ویتامین دی را به مقدار کافی تأمین کند.»

این تیم پژوهشی می‌گوید که تحقیقات بیشتر «برای ارزیابی پیامدهای مطالعه فعلی در زمینه بیماری ویروس کرونا» لازم است. مت هنکاک، وزیر بهداشت انگلستان، که قبلاً گفته بود مصرف ویتامین دی هیچ تأثیری در مقابله با کرونا ندارد، اینک دستور بازنگری در دستورالعمل‌های این وزارت‌خانه را درباره استفاده از ویتامین دی صادر کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۰