دستگیری یک فرد مظنون دیگر در ارتباط با حمله به کلیسای نوتردام نیس

پلیس فرانسه مرد ۳۵ ساله‌ای را در ارتباط با ترور در نیس دستگیر کرد. این فرد قبل از حمله مرد مهاجم به کلیسای جامع نوتردام با او در تماس بوده است. منابع قضائی فرانسه احتمال می‌دهند فرد دستگیر شده با متهم اصلی همدست باشد.

متهم اصلی حمله به کلیسای جامع نوتردام نیس تونسی است و ۲۱ سال دارد. نام او ابراهیم ع. است. او به سختی زخمی شده و در بیمارستان بستری است. به گفته دادستان متهم هنگام دستگیری ماموران را با سلاح تهدید کرده و به ضرب گلوله آنها مجروح شده است.

تحقیات اما ادامه دارد. روز جمعه ۳۰ اکتبر پلیس فرانسه از دستگیری مرد ۴۷ ساله دیگری خبر داد که او نیز پیش از وقوع حادثه حمله با ابراهیم در ارتباط بوده است اما مقامات امنیتی نتوانستند ارتباط او با فرد مهاجم به کلیسای نیس را ثابت کنند.

مهاجم در حمله خود به کلیسای نوتردام نیس از یک چاقوی ۳۰ سانتی‌متری با یک تیغه ۱۷ سانتی‌متری استفاده کرده است. در تحقیقات جدیدی که به عمل آمده پلیس فرانسه گفته است که ابراهیم در لحظه دستگیری دو چاقوی دیگر نیز به همراه داشته است. در جیب او دو تلفن همراه و یک جلد کتاب قرآن نیز یافت شد.

به گفته دادستانی امور تروریسم در فرانسه متهم قصد داشته است عده زیادی را بکشد و به این علت عمل او به عنوان یک اقدام تروریستی تلقی می‌شود.

گفته می‌شود که خانواده ابراهیم ۲۱ ساله در تونس در شهر ساحلی صفاقس زندگی می‌کند. به گفته خانواده، ابراهیم در دو سال گذشته گوشه‌نشین شده و به عقاید تند مذهبی گرایش پیدا کرده است.

ابراهیم در یک خانواده پراولاد بزرگ شده است. خانواده او به سختی باور می‌کنند که او دست به چنین قتل‌هایی زده باشد. برادر ابراهیم گفته است کاری که او کرده عادی نیست. مادرش شرح داده که پسرش کار می‌کرده، امورات دینی خود را انجام می‌داده، با کسی ملاقات نمی‌کرده و از دیگران دوری می‌جسته است.

در ماه اکتبر فرانسه آماج تروریسم قرار گرفت و سه بار در این کشور حادثه تروریستی رخ داد. پیش از آن در کشورهای اسلامی موجی از اعتراض و تهدید علیه فرانسه، به دلیل اظهارات مکرون در مورد کاریکاتورهای مناقشه‌برانگیز پیامبر اسلام درگرفته بود.

ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه برای مقابله با حملات تروریستی در فرانسه اعلام کرد که هزاران نیروی ذخیره پلیس را برای تأمین امنیت فرانسه به خیابان‌ها می‌فرستد.

بر این اساس سه هزار و ۵۰۰ نیروی ذخیره پلیس بسیج شده‌اند تا در مجموع هفت هزار نیروی انتظامی در دسترس مقامات محلی باشند. مقامات پس از اقدامات ترویستی اخیر در فرانسه مصمم هستند از مدارس و کلیساها محافظت کنند. وزارت امور خارجه فرانسه هم به شهروندان خود در مورد حملات تروریستی هشدار داده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بعد از ظهر پنجشنبه برای گفتگو با نیروهای امنیتی و مقام‌های محلی به نیس سفر کرد. او گفت که “تمام فرانسه به خاطر ارزش‌هایش” مورد حمله قرار گرفته است و تأکید کرد که کشورش از این ارزش‌ها عقب‌نشینی نخواهد کرد.

مکرون در نیس اعلام کرد که دولت فرانسه تصمیم گرفته با جدیت بیشتری از مدارس و کلیساها حفاظت کند. اقدامات مقتضی برای آمادگی نیروهای پلیس جهت مقابله با حملات احتمالی تروریستی در نظر گرفته شده است.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱ نوامبر ۲۰۲۰