یک اعتراف تلویزیونی دیگر: فعال عربی که در ترکیه برای او دام گذاشتند

در اواخر ماه اکتبر / اوایل آبان امسال خبر انتقال حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب کعبی» و نیز «حبیب أسیود» از ترکیه به ایران انتشار یافت. هنوز معلوم نیست که انتقال این کادر رهبری «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» به صورت ربایش بوده یا در جریان معاوضه بین تهران و آنکارا صورت گرفته است.

خبر تأیید نشده‌ای حاکی از این است که ایران دو عضو گروه «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) را که دستگیر کرده بوده به ترکیه تحویل داده و در ازای آن حبیب کعبی را دریافت کرده است.

عکس‌ها که «حبیب کعبی» را نشان می‌دهند، جزئی از ویدئویی است که دیشب در تلویزیون حکومت اسلامی منتشر شده و امروز خبر مربوط به آن با اطلاعیه وزارت اطلاعات در مورد دستگیری حبیب کعبی همراه است. این اطلاعیه گروهی را که حبیب کعبی در رهبری آن قرار داشته و به عربی «حرکه النضال العربی لتحریر الأحواز» خوانده می‌شود، متهم به عملیات تروریستی از جمله حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز در صبح ۳۱ شهریور ۱۳۹۷می‌کند.

اعتراف‌گیری جلوی تلویزیون یک رویه ثابت دستگاه امنیتی و قضایی حکومت اسلامی است. همه موارد پیشین حاکی از آن است که بازجویی همراه با شکنجه جسمی و روانی زمینه‌ساز این گونه اعتراف‌گیری است که هدف از آن ترساندن و نشان دادن اقتدار دستگاه امنیتی است.

حبیب کعبی مانند دیگر زندانیان دارای اتهام امنیتی از حق داشتن وکیل و بازرسی عادلانه اتهامات محروم است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰