کاهش چشمگیر مصرف کالاهای اساسی در خانوارهای ایرانی

بر اساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، متوسط مصرف کالاهای اساسی در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۵ کاهش قابل توجهی یافته است.

خبرگزاری امنیتی تسنیم روز جمعه، ۲۳ آبان، با مقایسه داده‌های این پژوهش گزارش داد که مصرف گوشت گوساله ۲۰ درصد و گوشت گوسفندی ۲۹ درصد در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش داشته است.

از جمله اقلام دیگری که در این گزارش به کاهش مصرف آن‌ها در سه سال مورد بررسی در این پژوهش اشاره شده، می‌توان به کاهش ۸ درصدی مصرف برنج خارجی و کاهش مصرف روغن نباتی و قند و شکر به ترتیب با ۶ درصد و ۴ درصد کاهش اشاره کرد. بر اساس این بررسی، کاهش مصرف کالاهای اساسی برای دهک‌های پایین درآمدی به مراتب بیشتر بوده است.

در یک سال گذشته، همزمان با افزایش تحریم‌ها، کاهش درآمدهای نفتی، نوسانات نرخ ارز و افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه و کالاها، قدرت خرید بسیاری از خانوارهای ایرانی را کاهش داده است.

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه، هفتم آبان، طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی در قالب کالابرگ (کوپن) را تصویب کرد.

بر اساس این طرح که در صورت تایید از طرف شورای نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد، دولت موظف می‌شود از ابتدای شش ماهه دوم امسال به حدود ۶۰ میلیون نفر از شهروندان یارانه بیشتری بدهد.

دولت دوازدهم با اجرای این طرح مخالف است. علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت در واکنش به تصویب این طرح در مجلس گفت: «طرحی که بدون هماهنگی با ارکان اجرایی کشور تهیه می‌شود با سختی در اجرا مواجه خواهد شد.» او پیش از این، مهم ترین مشکل اجرای این طرح را تامین منابع مالی مورد نیاز آن اعلام کرده بود.

بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه مرکز آمار ایران که اوایل آبان‌ماه منتشر شد، تورم نقطه‌ای در مهرماه سال جاری به ۴۱.۴ درصد رسید. تورم نقطه‌ای به معنای افزایش سطح قیمت‌ها در یک ماه سال به نسبت ماه مشابه در سال قبل است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰