نظام آموزشی افغانستان از حالا طالبانیزه می‌شود؟

وزارت معارف(آموزش‌وپرورش) افغانستان اعلام کرده است که این وزارتخانه «ساختار خود را تغییر داده است تا اسلام جایگاه محوری در سیستم تعلیم و تربیت داشته باشد.»

بیش از ۹ میلیون کودک و از جمله سه و نیم میلیون دختر در این کشور در کنار جمعیت بزرگ جوانان به مدرسه می‌روند و تحت پوشش نظام آموزشی دولتی‌ هستند.

وزارت معارف در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد، آورده است:‌ «قبلا تعلیمات عمومی مسئولیت تمام آموزش‌های ابتدایی و ثانوی را بر عهده داشت ولی تعلیمات اسلامی تنها برعهده مدیریت مدارس بود. این تفکیک، جایگاه اسلام را در حاشیه قرار داده بود.»

اکنون وزارت معارف می‌گوید که دایره تدریس دروس اسلامی بزرگتر شده است.

در این بیانیه آمده است:‌ «وزارت معارف مساجد را به سیستم آموزشی اضافه کرده است تا بر اساس آن تمام شاگردان کلاس‌های اول تا سوم، تعلیمات خویش را از مساجد محل فرا گیرند. در سه سال نخست تعلیم و تربیت، رفتن به مسجد یک هویت قوی اسلامی در شاگردان ایجاد خواهد کرد و آن را پرورش خواهد داد و محوریت اسلام را برای شاگردان ما برجسته خواهد کرد.»

در سه بیانیه‌ای که برای توضیح این تغییر جدید صادر شده است، روشن نیست که آیا تمام دروس کلاس‌های اول تا سوم در مساجد برگزار می‌شود و مدارس فعلی برچیده خواهد شد یا نه؛ اما وزارت معارف تائید می‌کند که «این یک تغییر مهم و بزرگ است و اجرای یک برنامه عاقلانه و تطبیق تدریجی و گام‌به‌گام را ضروری می‌کند.»

پیش‌تر نیز مقام‌های این وزارتخانه گفته بودند که طرحی برای تقویت جایگاه «محوری اسلام» در نظام آموزشی کشور در دست دارند. این تغییر پس از حدود ۲۰ سال از ایجاد نظام جدید آموزشی معاصر در دولت دموکراتیک افغانستان و در جریان مذاکرات صلح با طالبان انجام می‌شود.

طالبان در مناطق تحت کنترل، نظام آموزشی ویژه خود را دارند که معتقدند اسلامی‌تر است. وزارت معارف کشور توضیح نداده است که آیا تغییرات جدید به تحولات سیاسی اخیر ارتباطی دارد یا نه اما بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی آن را گامی در راستای طالبانیزه کردن نظام آموزشی افغانستان می‌دانند.
وحیده پیکان

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۷ دسامبر ۲۰۲۰