اولین حمله هوایی در سال جدید میلادی ۱۸ طالب را کشت

نیروهای افغان به مواضع طالبان در استان شرقی ننگرهار حمله کرده و دستکم ۱۸ پیکارجوی طالبان را کشته‌اند.

ضیاءالحق امرخیل، استاندار ننگرهار این حمله را تایید می‌کند و می‌گوید که فرماندهان مهم طالبان و چند جنگجوی خارجی نیز در این حمله کشته شده‌اند که اجسادشان در محل باقی مانده است.

حملات هوایی نیروهای افغان در منطقه ناو در شهرستان پچیراگام در نزدیکی مرز پاکستان انجام شده است. فعالیت طالبان در این مناطق گسترده است و شورشیان با نفوذ به این مناطق دوردست، برای حمله به شهرهای افغانستان برنامه‌ریزی می‌کنند.

این نخستین حمله هوایی نیروهای افغان به مواضع طالبان در سال جدید میلادی است. نیروهای آمریکایی با طالبان توافقنامه صلح دارند و به مواضع همدیگر حمله نمی‌کنند. براساس این توافقنامه که ماه فوریه سال گذشته امضا شد، نیروهای آمریکایی تا پنج ماه آینده از افغانستان خارج می‌شوند و طالبان روابط خود با القاعده را قطع خواهد کرد.

با این وجود، طالبان حاضر به آتش‌بس با دولت افغانستان نشده است اما دو طرف توافق کرده‌اند که گفت‌وگوهای صلح خود را چهار روز بعد در دوحه قطر آغاز کنند. آتش‌بس از اولویت‌های اصلی دولت افغانستان در این مذاکرات خواهد بود.

هفته پیش نیز نیروهای هوایی ارتش افغانستان به مواضع مشترک طالبان و القاعده در استان جنوبی هلمند حمله کردند. فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی، گفت که حملات ارتش در منطقه ناوه هلمند انجام شده است و در حمله اول، چهار جنگجوی القاعده و ۱۵ جنگجوی طالبان کشته و سه پیکارجوی دیگر مجروح شدند.

وزارت دفاع از کشف محل تولید مین و ضبط آن در این محل خبر داده بود.

در یک حمله هوایی تقریبا همزمان دیگر بازهم در منطقه ناوه هلمند، ۱۱ عضو طالبان کشته و سه شورشی دیگر مجروح شدند.

وزارت دفاع افغانستان حملات هوایی را برای مهار فعالیت شورشیان و تامین امنیت مردم در مقابل خطر بمب‌گذاری کنار جاده‌ای، ضروری می‌داند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱ ژانویه ۲۰۲۱