۹ شهروند بهایی جمعا به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شدند

دادگاه تجدید نظر استان تهران، ۹ شهروند بهایی را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق فعالیت و تبلیغ بهائیت» جمعا به ۹ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، این افراد حدفاصل شهریور تا آذر ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در اندیشه کرج بازداشت و بعد از چند ماه‌ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

بر اساس حکم نهایی دادگاه، هومن خوشنام، الهام سلمان زاده، پیام شبانی (شعبانی)، کیانوش سلمان زاده، سروش آگاهی، پروان معنوی، جمیله پاکرو (محمدحسینی)، پیمان معنوی و ندا شبانی (بیوک آقایی) هر کدام به طور جداگانه به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش هرانا، ماموران در زمان بازداشت، منازل این افراد را تفتیش کرده و برخی لوازم شخصی آن‌ها ازجمله کتاب‌، کامپیوتر، لپ‌تاپ و تلفن همراه آنان را با خود برده‌ و محل کسب برخی از آن‌ها نیز پس از بازداشت پلمب شده است.

چهارم دی ماه امسال هم هشت بهایی ساکن بندرعباس در مجموع به ۱۴ سال زندان محکوم شدند. برای این افراد مجازات تکمیلی دیگری مبنی «الزام بر گذراندن پنج جلسه مشاوره در خصوص مسائل فرقه‌ای زیر نظر اساتید موسسه اندیشه سجادیه بندرعباس» در نظر گرفته شده بود.

موسسه اندیشه سجادیه بندرعباس که از سال ۱۳۹۵ تاسیس شده، تحت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و بر تبلیغ آموزه‌های شیعی در این استان تمرکز دارد.

جمهوری اسلامی ایران آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات آن بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌اند و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب و کار علیه آنها صادر کرده است.

مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی همواره با اشاره به بازداشت‌ گسترده و احکام سنگین علیه شهروندان بهایی، رفتار حکومت ایران «نقض سیستماتیک» حقوق آنها و نقض حقوق بشر می‌دانند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱ ژانویه ۲۰۲۱