سازمان ملل اعدام محمدحسن رضایی را محکوم کرد

دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعدام محمدحسن رضایی را که هنگام ارتکاب جرم ۱۶ سال داشت محکوم کرد. محمدحسن رضایی چهارمین مجرم نوجوانی است که در سال جاری در ایران اعدام شده‌ است.

سازمان ملل متحد اعدام محمدحسن رضایی را “وحشتناک” خواند و آن را محکوم کرد. به گفته سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، محمدحسن رضایی چهارمین مجرم نوجوانی که در سال جاری میلادی در ایران اعدام شده است.

محمدحسن رضایی در سال ۱۳۸۶ هنگامی که ۱۶ سال سن داشت به اتهام قتل در یک دعوای گروهی بازداشت شده بود و در این مدت در زندان بود. حکم اعدام این کودک-مجرم بامداد پنجشنبه ۱۱ دی‌ماه (۳۱ دسامبر) زندان مرکزی رشت (لاکان) به اجرا درآمد.

بنابر اعلام فعالان حقوق بشر، رضایی دو هفته قبل برای اجرای حکم به انفرادی منتقل شد اما اجرای حکم او به تعویق افتاد و به بند عمومی بازگشت. این کودک-مجرم، سال گذشته نیز یک‌بار جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود، ولی موفق شد از شاکیان پرونده مهلت گرفته و به بند خود بازگردد.

راوینا شمداسانی (Ravina Shamdasani)، سخنگوی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «طبق قوانین بین‌المللی اعدام كودكان بزهكار كاملاً ممنوع است و ایران موظف به رعایت این ممنوعیت است.»

وی افزود، میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، این “قتل را به شدت محکوم می‌کند”.

شمداسانی گفت که دفتر حقوق بشر سازمان ملل از اینكه به‌رغم تلاش‌های این دفتر برای گفت‌وگو با مقا‌م‌های تهران در باره پرونده رضایی، حکم اعدام او اجرا شده، ناراحت است.

وی گفت: «ادعاهای عمیقا نگران کننده‌ای وجود دارد که اعترافات اجباری که از طریق شکنجه به دست آمده، در محکومیت آقای رضایی مورد استفاده قرار گرفته است.» او همچنین افزود: «نگرانی‌های جدی دیگری در مورد نقض حقوق وی [محمد حسن رضایی] در جریان دادرسی وجود دارد.»

سخنگوی دفتر میشل باشله خاطر نشان کرد که در فاصله یک هفته – بین ۱۹ تا ۲۶ دسامبر – دست‌کم هشت نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند. او هم‌چنین هشدار داد که گزارش‌های تأیید نشده حاکی از آن است که حداقل هشت نفر دیگر در معرض “اعدام قریب‌الوقوع” قرار دارند.

به گفته او در میان کسانی که در انتظار اجرای حکم اعدام هستند، افرادی نیز وجود دارند که هنگام ارتکاب جرم خردسال محسوب می‌شدند.

شمداسانی گفت: «سازمان ملل بارها از ایران خواسته است كه عمل وحشتناک اعدام مجرمان کودک را متوقف کند، اما با این‌حال دست‌کم ۸۰ کودک‌مجرم همچنان در انتظار مجازات اعدام هستند.»

به گفته او، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل “از مقامات ایرانی می‌خواهد كه همه اعدام‌های بزهكاران نوجوان را متوقف كرده و بلافاصله پرونده‌های آنها را مطابق با قوانین بین‌المللی حقوق بشر بررسی كنند”.
عکس: آرشیو

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱ ژانویه ۲۰۲۱