خطر جنگ در خاورمیانه افزایش یافته ولی فرماندهان سپاه پاسداران بر شدت تهدیدها می افزایند

با آغاز سال نو میلادی، این پرسش برای مردم خاورمیانه مطرح است که آیا منطقه به سوی آرامش پیش می رود و یا آن که خطر بزرگ جنگ بین حکومت ایران با ایالات متحده و احتمالا اسرائیل، در حد بسیار قوی، همچنان امنیت حوزه خلیج فارس و ثبات منطقه را تهدید می کند.

این پرسش که چرا پرزیدنت ترامپ تعطیلات سال نو را ناتمام گذاشت و به طور ناگهانی به کاخ سفید بازگشت، همچنان ذهن ناظران امور را به خود مشغول داشته است. ولی از آن جا که پرزیدنت ترامپ شخصیتی غیرقابل پیش بینی توصیف گردیده، نمی توان این اقدام او را لزوما به بحران در خاورمیانه ارتباط داد.

از یک سو اعلام می شود که ناو هواپیمابر نیمیتز آب های خلیج فارس را ترک می گوید و از جانب دیگر، ایالات متحده دوباره دو فروند جنگنده بی ۵۲ به خاورمیانه می فرستد که برای سومین بار در قضای بین المللی آب های خلیج فارس به پرواز درآید – اقدامی که رژیم ایران آن را یک گام جنگی توصیف کرد و حتی به سازمان ملل شکایت برد – و این در حالی که پرواز در فضای بین المللی هیچ تخلف جنگی محسوب نمی شود و شکایت ایران پشتوانه ای ندارد.

پرزیدنت ترامپ در حالی تعطیلات خود را ناتمام گذاشته و به کاخ سفید بازگشته که سرویس های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده هشدار می دهند که فعل و انفعالات مشکوکی در عراق در حال رخ دادن است که ممکن است نشان آمادگی برای یک حمله گسترده به منافع آمریکایی در آن سرزمین باشد.

قاسم سلیمانی در خاک عراق هدف پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و همراه با مهدی المهندس هلاک شد و برخی گروه های شیعه در عراق ادعا می کنند که وظیفه آنهاست که به انتقام جویی دست بزنند.

آیا این امکان وجود دارد که شماری از این گروه ها در صدد برآیند به طور خودسر، هدف های آمریکایی را مورد حمله قرار دهند.

برخی شبکه های خبری شیعه در عراق، امروز (آدینه) خبر داده اند که یک کاروان نظامی آمریکایی در خاک آن کشور هدف حمله قرار گرفته است. منابع موثق خبری این گزارش را هنوز تایید نکرده اند.

پرزیدنت ترامپ هشدار داده است که اگر یک سرباز یا شهروند آمریکایی جان خود را از دست بدهد، انتقام آن هزار برابر خواهد بود. آیا بازگشت ناگهانی او به کاخ سفید، با این گزارش ها ارتباطی دارد؟

گزارش دیگر آن بود که یک بسته مشکوک به روی بدنه یک نفتکش در خلیج فارس شناسایی شده است. آیا رژیم ایران می خواهد انفجار نفتکش ها را از سر بگیرد و ادعا کند که در آن نقشی نداشته است؟

سال‌‎مرگ قاسم سلیمانی فرا رسیده است و فرماندهان سپاه پاسداران و حتی مقامات سیاسی رژیم بر شدت تهدیدهای خود افزوده اند. حتی سخنان حسن روحانی علیه پرزیدنت ترامپ را می توان یک تهدید جانی علیه رئیس جمهوری تلقی کرد که دوران خدمت او کمتر از سه هفته دیگر پایان می گیرد.

در مجموع، اوضاع منطقه در حال حاضر به شدت بحرانی است، ولی هنوز می توان امیدوار بود که سپاه پاسداران قصد ندارد به عملیاتی دست بزند که موجب بروز جنگ شود. مسلما اسرائیل و ایالات متحده نیز گرایشی به وقوع جنگ ندارند. ولی رویدادها قابل پیش بینی نیست و همیشه این خطر وجود دارد که عملیاتی برنامه ریزی نشده، جرقه ای برای شعله ور کردن آتش جنگ شود.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲ ژانویه ۲۰۲۱