ارتش اسرائیل سه گزینه علیه حکومت ایران را در دست بررسی دارد

روزنامه “اسرائیل هیوم” می‌نویسد ارتش این کشور در حال بررسی سه گزینه برای تضعیف تلاش‌های هسته‌ای یا تهاجم جمهوری اسلامی است. رویترز نیز می‌گوید تل‌آویو تهدید به نابودی را جدی می‌گیرد و از رویکرد نرم‌تر بایدن نگران است.

تصمیم ترامپ در خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریم‌های ایران، راه جمهوری اسلامی برای تولید سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کرد و این برای بنیامین نتانیاهو مسرت‌بخش بود. تهران هم متقابلا خروج آمریکا از برجام را با نقض تعهدات خود پاسخ داد اما پیوسته تکرار کرد که قصد تولید بمب را ندارد. حالا و با انتخاب جو بایدن، جمهوری اسلامی روی بازگشت واشنگتن به برجام حساب باز کرده است.

رویترز می‌نویسد تل‌آویو تهدیدها و شعارهای مبنی بر نابودی این کشور را جدی می‌گیرد و از سیاست نرم‌تر آمریکا نسبت به رژیم ایران نگران است؛ هر چند تهدیدات نظامی واشنگتن در دوران ترامپ نیز تحرکات هسته‌ای ایران را کاهش نداد.

رویترز به مقاله روزنامه پر تیراژ “اسرائیل هیوم” اشاره می کند که روز پنجشنبه ۱۴ ژانویه نوشت: «ارتش در حال طراحی سه گزینه برای تضعیف تلاش‌های هسته‌ای حکومت ایران و در صورت لزوم، مقابله با تهاجم رژیم ایران است.» این مقاله که در صفحه نخست درج شده می‌گوید طرح مربوطه به زودی به دولت ارائه می‌شود.

مقاله مشخص نمی‌کند که منبع این خبر کیست اما سخنی از ژنرال بنی گانتس، وزیر دفاع را نقل کرده که می‌گوید: «اسرائیل ناگزیر است یک گزینه نظامی روی میز داشته باشد.»

رویترز می‌نویسد اسرائیل مدت‌هاست برنامه‌هایی برای مقابله با رژیم ایران دارد و هدف مقاله مربوطه، می‌تواند گوشزد کردن این طرح‌ها و یادآوری گزینه‌های روی میز باشد.

در گزارش رویترز آمده که در دوران اوباما نیز، تل آویو هراز گاه، تهران را به حمله پیشگیرانه به تاسیسات اتمی این کشور تهدید می‌کرد؛ هرچند پاره‌ای مقامات آمریکایی تردید داشتند که ارتش اسرائیل با همه تجهیزات پیشرفته و زرادخانه هسته‌ای، قادر باشد اهداف مورد نظر خود را که دور، پراکنده و محافظت شده هستند، مورد اصابت قرار دهد.

مقامات تل‌آویو بارها ابراز امیدواری کرده‌اند که سیاست “فشار حداکثری” ترامپ علیه حکومت ایران، از سوی بایدن نیز تا توقف کامل فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ادامه یابد. به تازگی اما وزیر دارایی اسرائیل در رادیو ارتش اذعان کرد که در باره چشم‌انداز حکومت ایران، بین تل آویو و بایدن اختلافاتی وجود دارد که “می‌تواند چالش برانگیز باشد.”

رویترز می‌نویسد، در عین حال یسرائیل کاتس از قصد بایدن برای مطرح کردن طرح‌های موشکی حکوکت ایران در مذاکره احتمالی با تهران دلگرم شده و نامزدی جیک سولیوان برای پست مشاور امنیت ملی نیز می‌تواند پیام ویژه‌ای برای تل آویو داشته باشد.

خبر بررسی سه گزینه نظامی علیه رژیم ایران در حالی در روزنامه پرتیراژ اسرائیلی منتشر شده که الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل به شبکه تلویزیونی “ینت” گفته است: «دولت نتانیاهو هنوز وارد دیالوگی رسمی با دولت بعدی آمریکا نشده است.»

کوهن در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل برای نفوذ در رویکرد بایدن به رژیم ایران از طریق کانال‌های غیررسمی تلاش کرده، گفته است: «بله؛ تلاش‌هایی وجود دارد.»

یک روز قبل خبرگزاری بلومبرگ نوشته بود که اسرائيل مامور ویژه‌ای به آمریکا فرستاده تا مانع از تحقق وعده دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام شود. روزنامه “تایمز آو اسرائیل” نیز خبر داده بود که نتانیاهو سرگرم تشکیل یک گروه ویژه برای تدوین استراتژی جدید این کشور برای دیالوگ با دولت بایدن بر سر توافق هسته‌ای با حکومت ایران است. اعضای این گروه نمایندگان شورای امنیت ملی، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع، اسرائیل، آژانس اطلاعاتی موساد و کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل معرفی شده‌اند.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱