کرونا در ایران؛ تکذیب وجود ویروس جهش‌یافته در مازندران

تاکید مسئولان به تاثیر مسافرت‌ها در پی تعطیلی اخیر و از سوی دیگر برگزاری مراسم فاطمیه در سراسر ایران طی روز دوشنبه نیز ادامه داشت. «علیرضا رئیسی»، سخن‌گوی ستاد ملی مقابله با کرونا، «ترددها و سفرها» را در انتشار ویروس کرونا بسیار موثر دانست و از سوی دیگر گفته که طی این ماه‌ها مراسم مذهبی و نماز جمعه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌طور دقیق برگزار شده است. هرچند او بدون اشاره به برگزاری مراسم مذهبی خاصی گفته که «ممکن است» اشکالاتی در برگزاری برخی از این موارد نیز وجود داشته باشد. در روز یکشنبه، به مناسب برگزاری مراسم فاطمیه تجمعات بسیاری در سراسر ایران برگزار شد. وضعیت شیوع کرونا در استان مازندران همچنان نگران‌کننده توصیف شده و مسئولان استانی وجود ویروس جهش‌یافته در این استان را بار دیگر تکذیب کردند.

سفرها نگران کننده است

«علیرضا رئیسی»، سخن‌گوی ستاد ملی مقابله با کرونا با موثر دانستن «ترددها و سفرها» در انتشار ویروس کرونا در کشور گفته که سفرهای مردمی به جزیره قشم نگرانی‌ها را افزایش داده که این عدم رعایت می‌تواند باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر به علت کرونا شود.

براساس تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از جزیره قشم و هرمز، افراد بسیاری با توجه به تعطیلی اخیر به سمت شهرهای خوش آب‌وهوای حاشیه خلیج فارس سفر کرده اند.

همچنین در شمال ایران، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در پی ورود مسافران طی روزهای اخیر به این استان از مسافران خواسته‌اند دورهمی نداشته باشند و در سطح استان جابه‌جا نشوند.

استان گیلان نیز در کنار مازندران یکی از استان‌های پرخطر شیوع ویروس طی این روزها به شمار می‌رود و تعداد از شهرستان‌های گیلان در حال حاضر وضعیت نارنجی را سپری می‌کنند.

وضعیت پیچیده کرونایی در مازندران ادامه دارد

با توجه به شرایط پیچیده استان مازندران در این روزها، این احتمال مطرح شده بود که شاید این استان درگیر ویروس جهش‌یافته است یا ویروس جهش‌یافته انگلیسی در آن شیوع یافته که این موضوع از سوی مسئولان تکذیب شد.

«سیمین بابایی»، سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز دوشنبه ۲۹دی۱۳۹۹، در این‌باره گفته که موردی از کرونا جهش یافته از نوع انگلیسی در استان مازندران مشاهده نشده است.

او با اشاره به برخی مطالب منتشر شده از زبان رئیس دانشگاه در ارتباط با مشاهده مبتلایان به ویروس جهش‌یافته کرونا در مازندران، گفت: «رئیس دانشگاه این موضوع را هیچ جایی مطرح نکرده است.»

براساس آخرین آمارها، شیوع بیماری در هفته‌های اخیر نه تنها روند کاهشی نداشته بلکه حرکتی صعودی نیز داشته است.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح شده در خصوص وضعیت این استان همچنان ورود مسافران از استان‌های مجاور و به‌طور مشخص تهران به این استان است.

با بستری شدن تعداد ۲۶۶ بیمار کرونایی جدید طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز دوشنبه، تعداد بستری‌شدگان در مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل به یک‌هزار و ۳۳۵ نفر رسید.

۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل «آمل»، «بابل»، «تنکابن»، «جویبار»، «رامسر»، «ساری»، «سوادکوه»، «فریدونکنار»، «قائمشهر» و «نکا» است.

هشدار مدیرعامل سازمان بهشت زهرا به تهرانی‌ها

«سعید خال»، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا شرایط آمار فوت‌های مرتبط با کرونا در تهران را مشابه اردیبهشت۱۳۹۹ دانست و گفت: «در صورت کوچکترین غفلت و بی‌توجهی به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی به شرایط سخت و بحرانی آبان ۱۳۹۹ باز خواهیم گشت.»

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شرایط و اوضاع فعلی را شکننده خواند و گفت: «نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شویم و بر تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران و نهادهای مختلف است که تا شرایط اطمینان‌بخش، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفته و محدودیت‌ها را رعایت کنند.»

طی ماه‌های اخیر آمار اعلام شده از سوی بهشت زهرا در خصوص تعداد فوتی‌ها با آمار رسمی وزارت بهداشت دو برابر اختلاف داشت که این موضوع ناشی از این است که وزارت بهداشت تنها افرادی را در فهرست فوتی‌های روزانه قرار می‌دهد که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت شده باشد.

همچنین از سوی شرکت شهر سالم شهرداری تهران نیز خبر می‌رسد که تاکنون حدود ۲۴۰۰ نفر در شهرداری تهران مبتلا به کرونا شده‌اند. با این حال با توجه به وجود شرکت‌های پیمانکاری آمار دقیقی از شمار مبتلایان و فوتی‌ها در این ارگان گسترده وجود ندارد.

فوت ۸۳ بیمار جدید مبتلای قطعی به ویروس کرونا

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی «سیما سادات لاری»، سخن‌گوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز دوشنبه، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۶ هزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

همچنین بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۵ هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شد و ۵۸۶ نفر بستری شدند.

به گفته لاری ۴۳۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

او گفته که کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها انجام می‌شود و تاکید کرده است سالمندان و بیماران مزمن و دارای بیماری‌های زمینه‌‌ای قلبی و تنفسی از رفتن به نانوایی خودداری کنند.

وضعیت کرونا در شهرهای ایران

در استان یزد، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۵۴ بیمار شناسایی شده است. مسئولان استانی این رقم را بالاترین شمار مبتلایان در دی‌ماه اعلام کرده‌‌اند و گفته‌‌اند، ۳۹ نفر بیمار مشکوک جدید در بیمارستان‌های این استان بستری شده‌اند. در حال حاضر شمار بیماران بستری در یزد به ۱۵۵ نفر رسیده است.

همچنین طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز دوشنبه، یک مورد فوتی که مبتلای قطعی به کووید۱۹ بوده، در این استان ثبت شده است.

از استان کرمانشاه نیز خبر می‌رسد که با فوت یک فوتی مبتلای قطعی به ویروس کرونا در این استان شمار فوتی‌های این استان به ۱۴۳۹ نفر رسیده است. با بستری ۳۱ نفر دیگر، شمار بیماران بستری در این استان به ۱۵۵ نفر رسید. همچنین از ۴۳۲ مورد تست اخذ شده طی روز یکشنبه در این استان تعداد ۶۹ مورد تست مثبت اعلام شده است.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی البرز با فوت یک بیمار کووید۱۹، مجموع جان‌باختگان این بیماری در البرز به ۲۶۳۶ نفر رسیده است. همچنین با بستری ۳۷ بیمار با علائم این بیماری، شمار بیماران بستری در مراکز درمانی البرز به ۲۹۹ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک، رسید.

در استان قزوین نیز با فوت پنج نفر با علائم قطعی کرونا تعداد کل فوتی‌ها از ابتدای شیوع کرونا به ۱۲۵۷ نفر رسید. براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶۱ بیمار جدید مبتلای قطعی شناسایی و ۳۲ نفر نیز در این مدت بستری شدند. در حال حاضر ۱۷۴ نفر بیمار در مراکز کرونایی استان قزوین بستری هستند

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱