فرمانده سنتکام:به رژیم ایران هشدار می دهیم که از اقدامات تحریک آمیز خودداری کند.

ژنرال کنت مک کنزی، فرماندۀ نیروهای آمریکایی در خاورمیانه،(سنتکام) در جریان سفرش به عمان و در گفتگو با خبرگزاری فرانسه به حکومت ایران هشدار داد که قویاً از انجام اقدام‌های تحریک آمیز خودداری کند.وی همچنین گفت که در ماه‌های آینده بسیاری چیزها رقم خواهد خورد.

فرماندۀ نیروهای آمریکایی که برای بازدید از پایگاه های آمریکا در عمان و ملاقات با مقامات این کشور به مسقط رفت سوار بر هلیکوپتر بر فراز تنگۀ هرمز پرواز کرد و تا ۴۵ کیلومتری جزیرۀ قشم پیش رفت.

او به خبرگزاری فرانسه گفت : “باید در لحظۀ حاضر از خود خویشتن داری و احتیاط نشان بدهیم تا ببینیم چه می‌شود.” ژنرال مک کنزی در عین حال، به رهبران ایران هشدار داد که آمریکا آمادۀ رویارویی با هر احتمالی است. وی سپس گفت که “بسیاری چیزها در ماه های آینده رقم خواهد خورد.” وی سپس افزود : “رهبران ایران باید بکوشند به اعضای مسئول جامعۀ جهانی و دولتی با ثبات در منطقه تبدیل شوند.”

در جریان سفرش به عمان فرماندۀ نیروهای آمریکایی در خاورمیانه از پایگاه دریایی آمریکا در عمان بازدید کرد. ژنرال مک کنزی خطر حملۀ حکومت ایران به پایگاه‌های آمریکا در منطقه به تلافی قتل قاسم سلیمانی را منتفی ندانست و گفت که او “دائماً سرگرم ارزیابی تدابیر حفاظتی از نیروهای آمریکا در منطقه است.” هفتۀ گذشته ژنرال مک کنزی در جریان سفرش به عربستان خبر داد که ارتش آمریکا با اتخاذ تدابیر احتیاطی و برای مقابله با حملات احتمالی ایران پایگاه های جدید نظامی در غرب عربستان دایر می‌کند.

ژنرال مک کنزی همچنین بر لزوم «مهار کردن موشک‌های بالستیک ایران که به گفته او منبع نگرانی و خطرند، تاکید کرد».

مکنزی ایجاد اتحاد موضع میان واشنگتن و اروپا در قبال ایران را به عنوان منبع قدرت در چارچوب یافتن راه حلی برای مهار ایران قلمداد کرد.

او گفت: «تلاش‌های دیپلماتیک به موازات آمادگی نظامی برای رویارویی با ایران لازم و ضروری است».

ژنرال مکنزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: « سعودی قصد صادقانه خواستار رسیدن به یک راه حل صلح آمیز در یمن است در حالی که ایران هیچ علاقه ای به پایان دادن به جنگ در یمن ندارد».

او تأکید کرد که حوثی‌ها باید برای حل بحران یمن مذاکره را انتخاب کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۳ فوریه۲۰۲۱