خیز کرونا و ممنوعیت سفر به خوزستان، گیلان، مازندران و گلستان

بسیاری از شهرهای استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند. ورود و خروج به این استان ممنوع اعلام شده است. وضعیت مشابهی در شهرهای گردشگری و زیارتی حاکم است. از ممنوعیت سفر به چند استان دیگر نیز سخن می‌رود.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به دست‌کم یک میلیون و ۶۰۷ هزار نفر رسیده است
شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت منتهی به هفتم اسفند (۲۵ فوریه) ۸۲۰۶ نفر افزایش یافته است. به این ترتیب شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بر اساس معیارهای قطعی تشخیص به دست‌کم یک میلیون و ۶۰۷ هزار نفر رسیده است.

مقامات حکومت اسلامی تعداد قربانیان کرونایی ۲۴ ساعت گذشته ایران را ۹۴ نفر اعلام کرده‌اند. بر اساس آمار دولتی ایران که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، تا کنون نزدیک به ۶۰ هزار نفر (۵۹ هزار و ۸۳۰ نفر) در ایران در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت اعلام کرده است که تا کنون از حدود ۱۰ میلیون نفر در ایران آزمایش تشخیص کرونا صورت گرفته است.

اوضاع بحرانی در چهار استان ایران

بسیاری از شهرهای استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند. وزارت بهداشت برخی از این شهرها را آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول و شوشتر اعلام کرده است.

گرچه وزارت بهداشت وضعیت ۱۱ شهر را قرمز و ۳۱ شهر را نارنجی اعلام کرده است، تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا از ممنوعیت سفر به چهار استان و هفت شهر گردشگری و زیارتی خبر داده است.

حسینی گفته است که «سفر به استان خوزستان و خروج از آن دارای محدودیت کامل بوده و امکان مسافرت به سمت خوزستان یا خروج از آن وجود ندارد.»

افزون بر آن سفر به استان‌های شمالی ایران (گیلان، مازندران و گلستان) نیز ممنوع اعلام شده است. علت پیش‌بینی محدودیت سفر به خوزستان و استان‌های یاد شده “خیز کرونایی” اعلام شده است.

جانشین پلیس راهور ناجا همچنین گفته است که سفر به شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم نیز ممنوع است.

حسینی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری دانشجویی ایران “ایسنا” گفته است که این محدودیت‌ها تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. او تاریخ دقیقی برای رفع این محدودیت‌ها اعلام نکرده است.

افزون بر آن گفته می‌شود که محدودیت تردد در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی همچنان معتبر است و «تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد نیز همچنان در تمام شهرهای کشور» وجود دارد.

جانشین پلیس راهور ناجا به رانندگان هشدار داده است که تخطی از مقررات مشمول مجازات می‌شود و خودروهای غیرمجاز جریمه خواهند شد.

باید یادآور شد که با توجه به نزدیک شدن تعطیلات نوروزی، مسئولان نگران سفر مردم به مقصدهای گردشگری و تفریحی هستند.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۶ فوریه۲۰۲۱