نتانیاهو: رژیم ایران به طور «روشن» پشت حمله به کشتی اسرائیلی است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به طور رسمی حکومت ایران را به دست داشتن در حمله به یک کشتی تحت مالکیت اسرائیل در دریای عمان متهم کرد، اما از پاسخ دادن به پرسشی درباره تلافی این حمله خودداری کرد.

«ام‌وی ‌هلیوس ‌ری»، یک کشتی خودرو‌بر اواخر وقت پنجشنبه و در اوایل بامداد جمعه در آب‌های عمان هدف حمله قرار گرفت. انفجار‌های ناشی از حمله موجب ایجاد حفره‌هایی در بدنه کشتی شد. این شناور برای تحقیقات و تعمیر راهی سواحل دبی شد.

نتانیاهو به رادیو کان گفت: «این در واقع عملیاتی از سوی رژیم ایران بود. این روشن است.»

پیش از این نیز رسانه‌های اسرائیلی به نقل از برخی منابع این حمله‌ها را به سپاه پاسداران نسبت داده بودند. وزیر دفاع اسرائیل نیز گفته بود که ارزیابی‌های اولیه ردپای ایران را نشان می‌دهد.

تهران به این حمله واکنشی نشان نداده و این اتهام‌ها را نیز تایید نکرده است. علت انفجار در کشتی تحت مالکیت رامی اونگار، یک شهروند اسرائیلی ثروتمند هنوز اعلام نشده است. برخی آن را به شلیک موشک و برخی به انفجار مین‌هایی نسبت داده‌اند که به بدنه کشتی چسبانده شده‌اند. مشابه این انفجار‌ها در بهار و تابستان ۱۳۹۸، دست‌کم در شش تانکر نفتی در منطقه ایجاد شده بود. انفجار این نفتکش‌ها نیز به ایران نسبت داده شد اما تهران اتهام‌ها را نپذیرفت.

نخست‌وزیر اسرائیل درپاسخ به این پرسش که آیا دست به اقدام تلافی‌جویانه می‌زند، موضع همیشگی خود را تکرار کرد که اسرائیل از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری می‌کند و در سراسر منطقه به آن (ایران) حمله می‌کند.

این در حالی است که بامداد دوشنبه حمله‌هایی در سوریه انجام شد که به اسرائیل نسبت داده می‌شود. گفته می‌شود در این حمله هوایی مواضع سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی‌اش هدف گرفته شده‌اند.

البته کان می‌گوید مصاحبه با نتانیاهو یکشنبه شب و پیش از آنکه سوریه اسرائیل را به حمله به خاک خود متهم کند، انجام شده است.

مقامات اسرائیل معمولا مسئولیت چنین حمله‌هایی را نمی‌پذیرند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱ مارس ۲۰۲۱