کیمیا علیزاده زیر پرچم سفید تیم پناهجویان به المپیک توکیو می‌رود

کیمیا علیزاده، تنها ورزشکار زن برنده مدال المپیک در ایران، که تقاضای پناهندگی‌اش در آلمان تایید شده، قصد دارد در مسابقات المپیک تابستانی امسال در توکیو، در تیم پناهجویان ورزشکار و با پرچم سفید، رقابت کند.

علیزاده که در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو، در رشته تکواندو مدال برنز گرفت، سال گذشته به آلمان رفت. او پیشتر از کشورهای هلند، کانادا، بلژیک و بلغارستان پیشنهادهایی برای پیوستن به تیم‌های این کشورها دریافت کرده بود.

علیزاده گفته است ایران را ترک کرد چون از این که به عنوان ابزار تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد، خسته شده بود.

علیزاده به رویترز گفت:‌ «‌تکواندو زندگی مرا تغییر داد. من اولین ورزشکار زن ایرانی هستم که مدال المپیک گرفته و همه مرا در ایران می‌شناختند و این وضعیت دشواری بود.»

این ورزشکار ۲۲ ساله، که اکنون در شهر باواریای آلمان زندگی و با همسرش تمرین ورزش می‌کند، می‌تواند برای راه یافتن به المپیک، در مسابقات حذفی مقدماتی اروپا در صوفیه رقابت کند.

او قصد دارد به تیم المپیک پناهجویان بپیوندد که ۵۵ عضو آن ماه ژوئن امسال و برای ۱۲ رشته ورزشی، گزینش خواهند شد.

اتحادیه تکواندوی آلمان گفت که مدیر این نهاد در تابستان گذشته درباره وضعیت پناهندگی علیزاده با وزیر کشور صحبت کرده است. او گفت که علیزاده سومین پناهجوی ورزشکار آلمان است.

علیزاده به خبرگزاری رویترز گفته است: «حالا همه چیز خوب است. مهم این است که می‌توانم زندگی شخصی و ورزشی‌ام را با هم داشته باشم.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳ مارس ۲۰۲۱