سنگ‌نوردی زنان در فضای باز در اصفهان ممنوع شد

رییس هیأت کوهنوردی اصفهان اعلام کرد “به دلیل حساسیت‌های موجود” زنان از این پس تنها در سالن اجازه سنگ‌نوردی دارند. چندی پیش امام جمعه شهر درچه اصفهان سنگ نوردی مختلط زنان و مردان را “کثافتکاری” نامیده بود.

خبرگزاری ایسنا روز سه شنبه ۱۲ اسفند خبر داد که رییس هیأت کوهنوردی اصفهان سنگ‌نوردی زنان را به دلیل “حساسیت‌های موجود” به سالن‌های این شهر محدود کرده است. این تصمیم پس از آن گرفته شد که هفته گذشته یک گروه ناشناس در کوه سفید درچه با یک گروه سنگ‌نوردی درگیر شدند.

ظاهرا این گروه ناشناس که مامور هم نبوده‌اند از گروه سنگ‌نوردی خواسته‌اند که محل را ترک کنند و این موضوع باعث درگیری طرفین شده است.

مهدی نصراصفهانی، رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان، در این رابطه گفت جلساتی برای حل این مشکل تشکیل شده و کمیته بازرسی نیز در حال پیگیری است. او افزود، افراد مهاجم شناسایی شده‌اند.

با این وجود امروز اعلام شد که زنان سنگ‌نورد تا اطلاع ثانوی برای تمرین تنها به سالن‌های باشگاه خود مراجعه کنند و تمرین آنها در فضای باز ممنوع است.

چندی پیش امام جمعه شهر “درچه” استان اصفهان سخنانی درباره صخره نوردی مختلط زنان و مردان بیان کرده بود. او گفته بود: «۱۰ تا دختر و۵ تا پسر با ماشین‌های سواری رفته‌اند صخره‌نوردی. حالا حساب کنید در ماشین سواری این‌همه آدم، چجوری می‌شود! خیلی کثافتکاری است! بعد هم صخره‌نوردی با کوهنوردی فرق می‌کند؛ با طناب می‌روند بالا و می‌آیند پایین!»

احتمال می‌رود که ممنوعیت سنگ‌نوردی زنان به دلیل اعتراض تندروها و امام جمعه این شهر صورت گرفته باشد.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ مارس ۲۰۲۱