تلف شدن ده تن گربه‌ماهی در جاسک؛ علت نامعلوم

یک کیلومتر از نوار ساحلی جاسک را لاشه ‌هزاران گربه‌ماهی پوشانده است. مدیرکل محیط زیست هرمزگان فرضیه آلودگی دریا یا بیماری را منتفی دانسته است. این آبزیان خوراکی نیستند و بیشتر برای تولید پودر ماهی مصرف می‌شوند.


تصاویر لاشه‌های هزاران گربه ماهی در نوار ساحلی “مقسا” در جاسک، روز جمعه ۱۳ فروردین در فضای مجازی منتشر شد و بحث در باره چند و چون تلف شدن آنها یک روز بعد به رسانه‌ها کشید. خبرگزاری ایرنا نوشت، صف ماهیان در ساحل شمالی جاسک واقع در محله نفسا تا خور شیلات تشکیل شده و با بالا آمدن آب هر لحظه به شمار آنها اضافه می‌شود.

به گفته معاون سیاسی- امنیتی و اجتماعی فرمانداری جاسک، دستکم ۱۰ تن لاشه گربه‌ماهی در دریا و سواحل این شهرستان افتاده است.

این آبزیان مصرف خوراکی ندارند و برای تولید پودر ماهی استفاده می‌شوند. به دلیل ارزش اقتصادی اندک این ماهی‌ها، اکثر صیادان آنها را از تور دوباره به دریا می‌اندازند تا قایق سنگین نشود.

ایرنا آلودگی نفتی یا صید صیادی را احتمال بالا در تلف شدن گربه‌‌ماهی‌ها دانسته است اما حبیب مسیح تازیانی، مدیرکل محیط زیست هرمزگان، به خبرنگاران گفته که بحث آلودگی به این خاطر منتفی است که فقط یک نوع از آبزیان تلف شده‌اند.

او فرضیه بیماری را نیز با همین استدلال رد کرده که ماهی‌ها همگی از یک گونه هستند: «در صورت بروز بیماری، سنین و سایزهای مختلف مورد آسیب و تلفات قرار می‌گیرند اما در این حادثه صرفاً سایزهای معمول صید شده توسط صیادان مشاهده گردیده و سایزهای بسیار کوچک و نابالغ در بین تلفات وجود ندارد. بنابراین فرضیه بروز بیماری نیز بسیار بعید به نظر می رسد.»

حبیب مسیح تازیانی افزوده که کارشناسان و محیط‌بانان اداره حفاظت محیط زیست جاسک، سواحل این شهرستان را مورد پایش قرار داده و لاشه‌های نمونه‌برداری شده به مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی ارسال شده‌اند.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان نیز به صحبت‌های برخی صیادان استناد کرده که گفته‌اند شامگاه پنج‌شنبه ۱۲ فروردین، یک قایق ماهیگیری که گربه‌ماهی صید می‌کرد غرق شده است: «ممکن است تلفات مشاهده شده در ساحل مذکور به دلیل این حادثه باشد.»

در این میان خبرگزاری ایرنا به نقل از یک صیاد نوشته است: «شیلات برای ۴۴ فروند قایق مجوز صید با تور پرساین داده که از آن برای صید میگو، ساردین و گربه‌ماهی استفاده می‌شود و احتمال این که به‌دلیل توفانی بودن دریا صیادان صید این آبزی را در دریا رها کرده باشند، زیاد است.‌»

صید Purse seine به صید گروهی و محاصره‌ای با تور گردان (پیاله‌ای) گفته می‌شود.

گربه‌ماهی و سگ‌ماهی به دلیل سبیل‌هایی که اطراف دهان خود دارند، ماهی سبیلو (Catfish) نیز نامیده می‌شوند. گربه‌ماهی پولک ندارد و انواع گوناگون آن در اقیانوس هند، سواحل شمالی دریای عمان و بخش شرقی خلیج فارس تا بوشهر پراکنده هستند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۴ آوریل۲۰۲۱