وبسایت “نفتی‌ها ” فاش ساخت: حکومت ایران بنزین ۳ هزار تومانی ایرانی را به خارجی‌ها ۵۰۰ تومان می فروشد

وبسایت “نفتی‌ها”،در گزارشی بر اساس مستندات دریافتی به این دفتر نوشته است : شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در خرداد ماه سال گذشته اقدام به فروش و صادرات هر بشکه بنزین به کمتر از ۴ دلار کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است که این امر در صورت احتساب هر بشکه بنزین معادل ۱۶۰ لیتر و در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز حدود ۲۰ هزار تومان، حکایت از آن دارد که این شرکت در یک اقدام قابل تامل، سال گذشته اقدام به فروش هر لیتر بنزین به واسطه گران برای صادرات این فرآورده به نرخ ۵۰۰ تومان کرده است.

یادآور می شود که در آبان ۹۸ مردم ایران به دلیل اعتراض به گرانی بنزین ،به دستور مستقیم علی خامنه ای کشتار و سرکوب شدند و بیش از ۱۵۰۰ تن از آنان جان باختند و شماری نیز به زندان محکوم شدند و شماری نیز هنوز مفقود هستند.

وب سایت نفتی ها در ادامه نوشته است : این مستندات که شامل تیکت‌های فروش این فرآورده به این واسطه گران است نشان می‌دهد که مقداری دیگر از این فرآورده به مبلغ حدود ۱۰ دلار نیز بفروش رسیده که درصورت احتساب این رقم نیز، باید گفت در شرایطی که هر لیتر بنزین آزاد به مردم ۳ هزار تومان در هر لیتر عرضه می‌شود در این حالت نیز حدود هزار تومان در هر لیتر به دستان واسطه گرانی رسیده که بنزین را به خارج از مرزها آن هم به صورت دریایی صادر کرده اند.

این در حالی است که به استناد آیین نامه اجرایی ماده ۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۷۱ قانون مذکور جایگاه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران عاملیت فروش بنزین شرکت های پالایشی جهت تصفیه نفت خام با خزانه است و در این خصوص نیز از پالایشگاهها کارمزد دریافت می‌نماید لذا فروش زیر قیمت تمام شده فاقد محمل قانونی و تحمیل هزینه‌های غیرقابل جبران به تولید و سهامداران شرکت‌های بورسی است.

این وب سایت در ادامه نوشته است : حال این پرسش پیش می آید که چه کسانی در ایران قدرت این معامله را دارند ؟ که بنزین ۵۰۰ تومانی را از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی دریافت کنند و پس از مدت ۶۰ روز از تحویل اقدام به پرداخت پول آن به این شرکت نمایند.؟ چه نهادها و افرادی ازاین رانت ذینفع شده اند؟ قطعا این سوالی است که نهادهای نظارتی باید برای پاسخ جدی به آن به این موضوع ورود نمایند!

این مستندات در حالی به دفتر “نفتی‌ها” ارسال گردیده که سال گذشته به دلیل کاهش یک مرتبه مصرف بنزین ناشی از عواملی چون سهمیه بندی مجدد و شوک همه گیری کرونا ، بخش زیادی از تولید بنزین کشور در دستان تولید کنندگان باقی ماند و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با افتخار به بازار صادرات این فرآورده ورود کرد تا جاییکه همواره زنگنه وزیرنفت در سال گذشت در اغلب گفت وگوهای خود از افتخار صادر کردن بنزین توسط خود و یارانش گفت و همواره این امر به عنوان یکی از نقاط قوت اصلی عملکردی وزارت نفت دولت روحانی در سال گذشته خوانده شده است .

خبرگزاری رویترز سال گذشته با انتشار گزارشی از لندن خبر از تمایل ایران برای فرستادن دو یا سه نفتکش حامل بنزین در ماه به ونزوئلا داده بود، در ادامه این گزارش نوشته بود که حکومت ایران از این طریق می‌تواند بخشی از مازاد تولید بنزین خود را به فروش رسانده و همچنین بر نفوذ خود در ونزوئلا بیافزاید.

ونزوئلا که یکی از کشورهای عضو اوپک است، به علت تحریم‌ها و فرسوده بودن شبکه پالایشگاهی خود با کمبود شدید سوخت و بنزین روبه‌رو است.

حکومت ایران از سال گذشته تا کنون پنج نفتکش حامل یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بنزین به ونزوئلا فرستاده است. به‌رغم آن، کمبود سوخت و بنزین در این کشور همچنان باقی است.

خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام وابسته به وزارت نفت و همچنین سپاه پاسداران خبر داد که این کشور به صدور بنزین به ونزوئلا و سوریه همچنان ادامه خواهد داد.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۵ آوریل۲۰۲۱