رکورد شکنی‌های کرونا در ایران؛ بالاترین آمار ابتلا در ۱۴ ماه

موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا در ایران در سال جدید بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته و این روند با شدت ادامه دارد. علیرضا زالی پیش‌بینی کرد هفته آینده برای تهران هفته‌ای بسیار سخت باشد و خواستار تعطیلی ۱۰ روزه پایتخت شد.

روند افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایران و مرگ بیماران مبتلا به کووید۱۹ از ابتدای سال جاری افزایشی شد و از پایان هفته اول شتاب گرفت.

این وضعیت اکنون با شتابی جهش‌وار ادامه دارد و شدت آن در همه زمینه‌ها به نسبت سه موج قبلی پاندمی کرونا در ایران بی‌سابقه و نگران‌کننده ارزیابی می‌شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به قرمز شدن وضعیت پایتخت می‌گوید میزان بالای ابتلاء و سرعت انتقال ویروس موجب شده تا سرایت‌پذیری کووید۱۹ در موج جدید کرونا، “بسیار بیشتر از دفعات قبل” باشد.

خبرگزاری مهر سه‌شنبه ۱۷ فروردین گزارش داده که علیرضا زالی با توجه به بحرانی شدن وضعیت پایتخت و تنگناهای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها پیشنهاد کرده تهران برای یک هفته تا ۱۰ روز به طور کامل تعطیل شود.

بستری‌ها در تهران، بی‌سابقه در ۱۴ ماه گذشته

زالی گفته است: «هفته آینده هفته‌ای بسیار سخت برای پایتخت خواهد بود و تجربه اخیر خوزستان که با گونه جهش یافته کرونا ویروس رخ داد، در تهران نیز در حال تکرار است و باید تمهیدات متفاوت از قبل برای مدیریت این بحران داشته باشیم.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بهشتی می‌گوید طی یک روز هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در کلانشهر تهران بستری شده‌اند و چنین رکوردی در ۱۴ ماه گذشته در پایتخت ثبت نشده بود که نشانه نگران‌کننده‌ای برای روزهای آینده است.

به گفته زالی یکی از شاخص‌هایی که وضعیت بحرانی را آشکار می‌کند میزان چرخش ویروس کرونا در استان است، به این ترتیب که آزمایش PCR نزدیک به نیمی از افراد مشکوک به ابتلا مثبت بوده که اگر موارد منفی کاذب را در نظر بگیریم آمار واقعی بسیار بالاتر خواهد بود.

رکورد بی‌سابقه ابتلای روزانه

آمار رسمی وزارت بهداشت از موارد ابتلا، بستری و مرگ مبتلایان به کووید۱۹ که روزانه منتشر می‌شود نیز نشان می‌دهد که موج چهارم پاندمی با سرعتی غیرقابل مقایسه با موج‌های قبلی تقریبا سراسر ایران را در بر گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ۱۷ فروردین ماه خود اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ هزار و ۷۳۰ مورد ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و ۱۷۴ نفر از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

شناسایی این میزان مبتلا در یک روز در حدود ۱۴ ماهی که از تائید رسمی ورود ویروس جدید کرونا به ایران می‌گذرد سابقه نداشته است.

به گفته سیما سادات لاری در شبانه روز گذشته ۲ هزار و ۳۶۹ نفر از مبتلایان بستری شده‌اند. شمار موارد بستری از روزهای پایانی آذر ماه تا هشتم فروردین همواره زیر هزار نفر بود، اما از آن روز تا کنون مدام رو به افزایش بوده و بیش از دو برابر شده است.

دو و نیم برابر شدن ابتلا و مرگ در سال جدید

تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که میزان موارد ابتلا و تعداد قربانیان روزانه بیماری کووید۱۹ در ایران از ابتدای سال جدید تا کنون حدود دو و نیم برابر شده است.

مرگ و میر در میان مبتلایان به کرونا نیز از میانه بهمن ماه تا ۱۳ فروردین فقط در دو روز سه رقمی بود اما از آن پس همواره بالای صد نفر بوده است. این تعداد در شبانه روز گذشته ۱۰۳ نفر بیشتر از اول فروردین ماه بوده است. شمار مبتلایان شناسایی شده در این بازه زمانی نیز نزدیک به دو و نیم برابر اول فروردین است.

وزارت بهداشت آمار تفکیکی موارد ابتلا و مرگ در استان‌ها را به طور منظم منتشر نمی‌کند اما اظهارات مسئولان محلی گاهی تصویری روشن‌تر از وضعیت مناطق مختلف به نمایش می‌گذارد.

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا ۱۶ فروردین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که از ابتدای تیرماه تا پایان سال گذشته نمودار قربانیان کرونا در تهران تقریبا خطی و میانگین آن حدود ۲۰ نفر در روز بود و این رقم اکنون به حدود ۶۰ نفر افزایش یافته است.

وضعیت بحرانی پاندمی در ایران در نقشه رنگ‌بندی شهرها نیز قابل مشاهده است. ستاد ملی مقابله با کرونا ۱۶ فروردین با انتشار نقشه جدید رنگ‌بندی کرونایی مناطق ایران نوشته که در فاصله یک روز ۴۲ شهر از جمله مرکز هفت استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) کرونایی قرار گرفته‌اند.

هفت برابر شدن شهرهای قرمز از اول فروردین

بر پایه آمار رسمی وزارت بهداشت شمار شهرهای در وضعیت قرمز کرونا اول فروردین ۱۲ شهر بوده، دو روز پیش ۴۷ شهر شده و اکنون نزدیک به ۹۰ شهر در وضعیت بسیار پرخطر کرونایی قرار دارند.

به این ترتیب تعداد شهرهای در وضعیت قرمز از ابتدای امسال تا کنون بیش از هفت برابر و طی دو روز گذشته نزدیک به دو برابر افزایش داشته است.

در حال حاضر مرکز ۱۳ استان ایران در وضعیت قرمز و نارنجی (خیلی پر خطر و پرخطر) قرار دارند و به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اکنون ۲۲۷ شهرستان ایران در این دو وضعیت هستند که شامل نیمی از شهرهای کشور می‌شوند.

حریرچی روز سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که با توجه به روند افزایشی ابتلا به ویروس کرونا در ایران، در شهرهای قرمز “تمامی فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی اعم از ملی و مذهبی” به طور کامل تعطیل خواهند بود.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۷ آوریل۲۰۲۱