عراقچی: لیست تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای ایران باید مشخص شود

معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت ایران گفت فهرست تحریم‌هایی که آمریکا باید بردارد و اقدامات هسته‌ای که ایران باید انجام دهد مشخص شود. او گفت لیست تحریم‌ها باید شامل اشخاص ثالثی باشد که به دلیل همکاری با ایران تحریم شده‌اند.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای در مصاحبه اختصاصی با شبکه “پرس تی‌وی” اعلام کرد تهران آماده است لیستی مشابه “برداشته‌شدن تحریم‌ها” درباره اقدامات هسته‌ای که باید اتخاذ شود، تهیه کند.

معاون وزیر امور خارجه ایران بر ضرورت تهیه لیستی از تحریم‌ها توسط آمریکا تأکید کرد و گفت بدون آن “هیچ اتفاقی نخواهد افتاد”.

عراقچی در ادامه افزود: «لیست تحریم‌ها باید شامل اشخاص ثالثی باشد که به دلیل همکاری با ایران تحریم شده‌اند.»

معاون وزیر امور خارجه ایران در امور سیاسی همچنین تصریح کرد که به کشورهای اروپایی مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره “نادیده گرفتن حمله تروریستی به سایت هسته‌ای ایران” یادآوری شده است.

او گفت: «اروپایی‌ها نه تنها این اقدام مهم خرابکارانه را نادیده گرفتند، بلکه آنها سرگرم اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بودند و این کاملا غیرقابل قبول بود.»

او تاکید کرد تحریم‌های جدید حقوق‌بشری اروپا به معنای تضعیف گفتگوهای هسته‌ای است.

عراقچی افزود که شرکت‌کنندگان در جلسه روز پنجشنبه کمیسیون مشترک برجام تبادل نظرات بسیار سختی داشتند، اما همه آنها توافق کردند که پیش بروند.

او اظهار امیدواری کرد با وجود اختلافات به دلیل منافع مشترک باید به جلو حرکت کرد و باید روند مذاکرات را تسریع کرد تا در اسرع وقت به نتیجه رسید.

عباس عراقچی قبل از مذاکرات روز پنجشنبه گفته بود که فهرست تحریم‌هایی که باید لغو شوند طولانی است و از ۱۵۰۰ تحریم می‌گذرد. این تحریم‌ها به گفته عراقچی شامل تحریم‌های موضوعی و تحریم‌های مربوط به افراد و موسسات می‌شود.

تحریم‌های مورد نظر ایران نه تنها برداشته نشد بلکه در جریان ادامه مذاکرات اتحادیه اروپا به خاطر نقض حقوق بشر هشت تن از فرماندهان سپاه پاسداران، بسیج و پلیس همراه با سه زندان جمهوری اسلامی (زندان اوین، فشافویه و زندان رجایی شهر کرج) را تحریم کرد.

تا کنون چندین دور از مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای دوباره برجام در وین برگزار شده است. روز پنجشنبه ۱۵ آوریل (۶۵ فروردین) این گفت‌وگوها در سطح معاونین وزارت خارجه کشورهای شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ادامه یافت.

نشست روز پنج‌شنبه پس از حدود دو ساعت خاتمه یافت و قرار شد گروه‌های کارشناسی به فعالیت خود ادامه دهند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۶ آوریل۲۰۲۱