ایرانی‌ها، «بزرگ‌ترین گروه» خریدار خارجی خانه در ترکیه در سه ماه گذشته

به گزارش مرکز آمار ترکیه، در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ ایرانی‌ها با خرید نزدیک به ۱۶۰۰ خانه در ترکیه، به‌ عنوان بزرگ‌ترین گروه از خریداران خارجی خانه در این کشور معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی که روز پنج‌شنبه منتشر شد، در سه ماه نخست سال میلادی پس از ایرانی‌ها، اتباع عراقی و روسی بیشترین خریداران خارجی خانه در ترکیه بوده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که تنها در ماه مارس، ماه گذشته میلادی، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۲ درصد افزایش داشته است.

گفته می‌شود که تمایل خارجی‌ها به خرید خانه در ترکیه در ماه‌های گذشته به دنبال کاهش محدودیت‌های کرونایی و کاهش ارزش پول ملی این کشور افزایش یافته است.

در ادامه گزارش مرکز آمار ترکیه، استانبول و آنتالیا و ازمیر به ترتیب محبوب‌ترین شهرها برای خرید خانه از سوی خارجی‌ها اعلام شده است.

شهروندان ایرانی پارسال به رغم کرونا و بسته بودن مرزها با ترکیه، با خرید ۷۱۸۹ مسکن، رکورد سالانه خرید مسکن در ترکیه را شکستند و حدود ۲۰ درصد از کل خانه‌های فروخته شده به خارجی‌ها در ترکیه را خریداری کردند.

خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه طی ۱۱ ماهه ۲۰۲۰ نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۸ دو برابر و نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ برابر شده است.

بر اساس قوانین ترکیه در سال‌های اخیر، اتباع خارجی با خرید خانه‌ای به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و بالاتر می‌توانند شهروندی و تابعیت ترکیه را به دست آورند.

از زمان تصویب این قانون، خرید خانه توسط خارجی‌ها به‌ویژه ایرانی‌ها رونق زیادی گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۶ آوریل۲۰۲۱