لغو برگزاری سوپرلیگ اروپا ۴۸ ساعت بعد از اعلام تشکیل آن

فقط ۲ روز پس از اعلام تشکیل سوپرلیگ توسط ۱۲ باشگاه برتر فوتب‍ال اروپا برنامه برگزاری این رقابت‌ها منحل شد. موج گسترده اعتراضات از سوی طرفداران تیم‌ها و نیز نهادهای سیاسی، باعث عقب‌نشینی سریع بنیان‌گذاران سوپرلیگ شد.

اعلام رسمی و غافلگیر‌کننده ۱۲ باشگاه برتر فوتبال اروپا در مورد تشکیل یک لیگ جداگانه برای خود به عنوان “سوپرلیگ اروپا” از سال ۲۰۲۲، فوتبال اروپا را در ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) در شوک فرو برد.

اما در طول کمتر از ۴۸ ساعت پس از معرفی برنامه تشکیل و فعالیت سوپرلیگ فوتبال اروپا، با اوج گرفتن اعتراضات جامعه طرفداران فوتبال، جوامع مدنی اروپا و ابراز مخالفت صریح از سوی صحنه هواداران ۱۲ باشگاه تاسیس‌کننده و همچنین عرصه سیاسی در قاره اروپا، بنیانگذاران طرح سوپرلیگ سرانجام از اجرای این طرح عقب‌نشینی کردند.

باشگاه‌های لیورپول، منچستریونایتد، منچسترسیتی، تاتنهام هاتسپور، آرسنال، چلسی، رئال مادرید، آتلتیکو مادرید، بارسلونا، یوونتوس تورین، اینترمیلان و آ.ث. میلان، ۱۲ باشگاه‌هایی بودند که در تشکیل سوپرلیگ به توافق رسیده و برگزاری آن را نیز به طور رسمی اعلام کرده بودند.

این باشگاه‌ها همچنین در تلاش جذب ۳ باشگاه دیگر نیز بودند تا سوپرلیگ از “۱۵ عضو دائمی” و ۵ تیم دیگر که می‌توانند هر سال از بخت صعود به آن برخوردار شوند، تشکیل شود.

باشگاه‌های بایرن‌مونیخ، بوروسیا دورتموند و ار.ب. لایپزیگ از بوندس‌‌لیگای آلمان در کنار پاریس‌سن‌ژرمن از فرانسه و اف.ث. پورتو از پرتغال از ابتدا به حضور در سوپرلیگ اروپا پاسخ منفی داده‌ بودند.

شامگاه سه شنبه ۲۰ آوریل، منچسترسیتی نخستین باشگاهی بود که با انتشار یک پیام، انصراف خود از مشارکت در پروژه میلیارد دلاری سوپرلیگ را اعلام کرد. ساعاتی پس از آن، ۵ باشگاه دیگر انگلیسی، لیورپول، تاتنهام هاتسپور، آرسنال، چلسی و منچستر یونایتد نیز به خط تصمیم‌گیری منچسترسیتی ملحق شدند و کناره‌گیری خود از سوپرلیگ را اعلام کردند.

یک روز پس از آن، باشگاه‌های ایتالیایی اینتر میلان و آ.ث. میلان نیز در کنار باشگاه اسپانیایی آتلتیکو مادرید، انصراف خود را از مشارکت در برنامه‌های سوپرلیگ تائید کردند.

سرانجام رئیس باشگاه رئال مادرید، فلورنتینو پرز، و رئیس باشگاه یوونتوس تورین، آندرآ آگنلی که همزمان مسئولیت عنوان رئیس و نایب‌رئیس سوپرلیگ را بر دوش می‌کشند نیز خبر لغو طرح برگزاری سوپرلیگ را اعلام کردند.

شایان ذکر است که جان هنری، مالک ۷۱ ساله و آمریکایی باشگاه لیورپول، با انتشار یک پیام ویدیویی عذرخواهی و پشیمانی خود را ابراز کرد.

جان هنری گفت: «من صدای شما را شنیدم، همه ما صدای شما را شنیدیم. من از سرمربی تیم لیورپول یورگن کلوپ و از هواداران عذرخواهی می کنم. فقط خود من به تنهایی مسئول وقوع این اتفاقات منفی و نارحت‌کننده در روزهای گذشته هستم.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در زمینه ناکامی طرح برگزاری سوپرلیگ گفت: «تصمیم باشگاه‌های انگلیسی کاملا درست است. من امیدوارم که همه بنیان‌گذاران سوپرلیگ نیز به این نتیجه برسند.»

تاسیس‌کنندگان سوپرلیگ در ابتدا مدعی بودند که با برگزاری سوپرلیگ، “فوتبال را به سطح بالاتری ارتقاء خواهند داد. آن‌ها گفتند که “مسئولیت برآورده‌شدن آرزوی ۴ میلیارد طرفدار فوتبال در جهان” را بر عهده دارند.

بنیان‌گذاران سوپرلیگ همچنین معتقد بودند که همه‌گیری کرونا باعث تشدید “ضعف ثبات اقتصادی در سیستم فوتبال اروپا شده است و تاسیس سوپرلیگ، قابلیت درآمدزایی۱۰ میلیارد یورویی خواهد داشت.”

اما مسئولان سوپرلیگ اطلاعات لازم پیرامون شفافیت منبع کسب این درآمد کلان را اعلام نکره‌ بودند. به نظر می‌رسید که قرار بود “بازار مشتریان سوپرلیگ در آسیا و آمریکای شمالی” نقش مهمی را در فرایند کسب درآمد برای سوپرلیگ، ایفا ‌کند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۲ آوریل۲۰۲۱