روز جهانی کارگر، روز بزرگداشت زحمت کشان ملت ايران، خجسته باد

یک خواسته محوری جامعه کارگری ایران: درمان رایگان
یک نمونه: در قزوین خانواده‌ای که بیمه شده صندوق فولاد بودند و پدر و مادر خانواده هر دو به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند در یک بیمارستان نیمه‌دولتی تحت مداوا قرار گرفتند اما در اثر پیامدهای ابتلا به کووید-۱۹ جان باختند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش می‌دهد فرزندان که برای ترخیص جنازه والدین خود رفته‌اند باید حدود ۳۰ میلیون تومان بابت هزینه‌های معوق درمان بپردازند تا بتوانند جنازه‌ها را ترخیص کنند.

با خروج داروهای OTC از شمول بیمه، امکانات درمانی رایگان تامین اجتماعی هم به تدریج کاهش یافت و به این ترتیب اکنون با توجه به نرخ تورم و بحران معیشتی هزینه‌های درمان برای کارگران و بازنشستگان کمرشکن شده است. دریافت خدمات درمانی باکیفیت رایگان یکی از مهمترین مطالبات طبقه کارگر است. همه‌گیری ویروس کرونا به این بحران دامن زده است.

مردم کم‌درآمد چگونه درمان شوند؟
بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خدمات درمانی و بیمه‌ای رایگان یک حق مسلم شهروندی است. قانون سازمان تامین اجتماعی را ملزم کرده است که کارگران علاوه بر برخورداری از امکانات اصل ۲۹ باید از امکانات درمانی رایگان در مراکز تامین اجتماعی نیز برخوردار شوند. طبعاً در دوران همه‌گیری دهک‌های مزدبگیر و لایه‌های فرودست جامعه بیش از مواقع دیگر به خدمات رایگان و با کیفیت نیاز دارند.

آیت اسدی، عضو کارگری شورایعالی کار و رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) وزیر بهداشت را خطاب قرار داد و این پرسش را مطرح کرد:

«وقتی ظرفیت بیمارستان‌های خودمان در بخش دولتی دیگر تکمیل است، مردم کم‌درآمد چطور باید درمان شوند؟»

اسدی در ادامه این مصاحبه گفت: «حداقل انتظاری که از وزارت بهداشت داریم این است که در همه مراکز درمانی کشور (دولتی، خصوصی و نیمه دولتی) درمان کرونا رایگان باشد. امروز مراکز دولتی پر است؛ ظرفیت بخش نیمه دولتی مثل مراکز درمانی تامین اجتماعی نیز در آستانه تکمیل است و در بسیاری از شهرها پر شده؛ در این شرایط، کارگران و دهک‌های فرودست چگونه باید درمان شوند؟»

وزیر بهداشت فکری به حال جامعه کارگری کند
ظرفیت‌های بیمارستانی در موج چهارم کرونا تکمیل شده. بسیاری از مبتلایان به موارد حاد کووید- ۱۹ به طور سرپایی اکسیژن دریافت می‌کنند. خبرگزاری ایلنا می‌نویسد کار به آنجا رسیده که کادر درمان در بیرون از بیمارستان‌ها در تلاش برای احیای بیماران‌اند. در این بحران مشخص شده که تامین اجتماعی با سایر صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی مثل صندوق فولاد یا کشوری قرارداد ندارد تا بیمه‌شدگان آن‌ها را رایگان پذیرش و درمان کند و این امر به معنی آن است که دولت حتی حاضر به انعقاد قرارداد درمانی بین صندوق‌های بیمه‌ای نشده تا همه مزدبگیران بتوانند از امکانات درمانی به صورت رایگان در بیمارستان‌های ملکی تمام صندوق‌ها بهره‌مند شوند.

آیت اسدی، عضو کارگری شورایعالی کار و رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار گفت مهم‌ترین خواسته جامعه کارگری ایران درمان رایگان در تمامی بخش‌های درمانی کشور است:

«وزیر بهداشت فکری به حال جامعه کارگری کشور خودمان بکند که امروز از یک طرف بی‌پولی و فقر تغذیه دارند و از سوی دیگر هزینه‌های سنگین درمان کرونا روی دست‌شان مانده و صدایشان هم به هیچ کجا نمی‌رسد.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت در اظهاراتی متناقض از یک سو مدیریت کرونا در ایران را نسبت به دیگر کشورها موفق‌تر دانسته و از سوی دیگر خود را «مدیرکل مرده‌شورخانه» توصیف کرده است.

برگرفته از سایت رادیو زمانه، ۱ مه ۲۰۲۱