زلزله ۵.۵ ریشتری در خراسان شمالی؛ شمار مصدومان به ۲۵ نفر رسید

در پی وقوع زلزله‌ی ۵.۵ ریشتری در استان خراسان شمالی تا کنون ۲۵ نفر مصدوم شدند و دست‌کم ۲ روستای گرمه و جاجرم بیشترین خسارت را دیده‌اند.

ساعت ۳ و ۳۴ دقیقه‌ بامداد امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه زلزله‌ی‌ ۵.۵ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در شهر سنخواست از توابع شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی به وقوع پیوست که تا کنون بیش از ۲۶ پس‌لرزه داشته است.

این زلزله نسبتا قوی و تداوم پس‌لرزه‌هایش باعث ترس و وحشت شهروندان شد بطوری‌که بیشتر اهالی با ترک خانه‌های خود در خیابان‌ها، پیاده‌روها و پارک‌ها بسر می‌برند. پس‌لرزه‌ها در شهرهای سنخواست، شوقان رباط‌قره‌بیل و جاجرم تا ۴ریشتر نیز به وقوع پیوسته است.

استان خراسان شمالی دارای گسل‌های فعال بسیاری است که گسل اسفراین با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری یکی از مهمترین این گسل‌هاست.

جواد نظری مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی درباره خسارات این زلزله‌ گفته است: «زلزله به ۳۵واحد مسکونی در روستاهای گرمه خسارت عمده وارد کرده است در حدی که این واحدها هم‌اکنون غیرقابل سکونت شده‌اند».

این زلزله خسارت جانی نداشته ولی مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت «هلال‌ احمر» تعداد مصدومان را «۲۵ نفر» اعلام کرده که «۲۴ نفر به علت ترس و یک نفر هم بر اثر ریزش آوار دچار مصدومیت شدند.»

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت «هلال احمر» اضافه کرد: «در این زلزله ۳۱ شهر و روستا در سه شهرستان جاجرم، بجنورد و گرمه ارزیابی شدند. ۷ روستا از توابع گرمه شامل روستاهای قزل الحصار بالا و پایین، برزنه، شورک، کرکی، چهارچوب و مشما خسارت‌های جزئی داشته‌اند.»

بر اساس این گزارش، بیشترین خسارت و آسیب‌دیدگی در ۱۴ خانه در روستای شورک بوده است.

گاز و برق دهستان «بالا دست» شهرستان گرمه و روستای «شرک» این شهرستان نیز قطع شده بود که هم‌اکنون وصل شده است.

محمدرضا موفق‌ مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی اعلام کرده که خانه‌های روستاهای خسارت‌دیده تا «سقف ۲۵۰ میلیون ریال» از پوشش حمایتی بیمه برخوردارند و «۵۰ میلیون ریال» برای تهیه لوازم خانگی دریافت می‌کنند. به گفته وی، «تا کنون ۱۵۰ واحد مسکونی روستایی از بیمه حوادث برخوردار شدند.»

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۸ مه ۲۰۲۱