جو بایدن: با رئیس جمهوری روسیه توافق کردیم با همکاری هم اجازه ندهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در مورد دیدار رو در روی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت توافق کردیم در همکاری با هم، اجازه ندهیم ایران به سلاح‌ هسته‌ای دست یابد؛ این در خدمت منافع هر دو کشور است. او افزود: رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد کرد در مورد ایران و افغانستان، «کمک کند.»

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین گفت مسائلی مهم و مواردی از جمله وضعیت آلکسی ناوالنی (مخالف زندانی پوتین)، وضعیت رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و همچنین پرونده‌های «ترِوِر رید» و «پل ویلان» دو شهروند آمریکایی زندانی در روسیه را مطرح کرده است. 

دیدار رئیس جمهوری‌های آمریکا و روسیه که روز چهارشنبه ۲۶ خرداد در ژنو برگزار شد پایان یافت و دو طرف به طور جداگانه از دستاوردهای این نشست گفتند. بر این اساس فضای مذاکرات «سازنده» توصیف شد و طبق اعلام رئیس جمهوری روسیه، سفرای دو کشور آمریکا و روسیه به محل کار خود باز می‌گردند.

جو بایدن در نشست خبری خود که پس از کنفرانس خبری ولادیمیر پوتین برگزار شد گفت دو طرف در مورد تشکیل کارگروهی استراتژیک برای بررسی همکاری‌های دو طرفه به توافق رسیدند و به زودی تیم‌هایی متشکل از دیپلمات‌ها و کارشناسان نظامی، بررسی‌ها و دیدارها را دنبال می‌کنند. 

پیش از آن‌، رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس خبری خود گفت جو بایدن شریکی «باتجربه و سازنده» است و گفت آن‌ها با یک زبان با هم حرف زدند ولی افزود هیچ دوستی و رفاقتی در کار نبود و بیشتر گفت‌وگویی سازنده در راستای منافع دو کشور بود.

ولادیمیر پوتین در مورد روابط دو کشور گفت «سخت است بتوان گفت روابط دو طرف بهبود می‌یابد» ولی در مورد اعتماد دو جانبه گفت قطره‌ای امید وجود دارد.

رئیس جمهوری روسیه که پیش از رئیس جمهوری آمریکا با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، فضای گفت‌وگو را سازنده خواند و افزود هیچ خصومتی در آن وجود نداشت و نشان داد دو رهبر علاقه دارند یکدیگر را درک کنند.

یک مقام ارشد کاخ سفید پیشتر گفته بود احتمال نمی‌رود که در پایان دیدار میان رئیس جمهوری آمریکا و روسیه، فهرست بزرگی از نتایج اعلام شود ولی آمریکا به دنبال سه چیز است: اول، مشخص کردن شماری از حوزه‌ها که همکاری‌های دو طرفه در آن می‌تواند به منافع ملی آمریکا کمک کرده و امنیت جهان را بیشتر کند، دوم، مشخص کردن مسیری واضح از منافع ملی حیاتی آمریکا که فعالیت‌های روسیه مقابل آن اهداف است و واکنش ایالات متحده را در پی خواهد داشت، و سوم، تصویری واضح از جهان‌بینی رئیس جمهوری آمریکا در مورد ارزش‌های آمریکایی و اولویت‌های ملی آمریکا

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱