آمریکا: انتخابات ایران آزاد و عادلانه نبود؛ اسرائيل: رئيسی قصاب تهران و افراطی است

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه ۲۹ خرداد از فرایندانتخابات ریاست جمهوری در ایران و انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتقاد کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که خبر اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری توسط وزارت کشور ایران را دیده است.

این سخنگو وزارت خارجه آمریکا اضافه کرده است: اما ایرانیان از حق خود برای انتخاب رهبرانشان در یک فرایند انتخاباتی آزاد و عادلانه محروم شدند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه برگزار شد و وزارت کشور ایران می‌گوید ابراهیم رئيسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای در این انتخابات به پیروزی رسیده است.

براساس آمار اعلام شده وزارت کشور ۴۸.۸ درصد از واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند. این میزان از مشارکت، پایین‌ترین میزان مشارکت در تمام انتخابات ریاست جمهوری ایران از آغاز حیات جمهوری اسلامی تاکنون محسوب می‌شود.

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیش از ۵۹۲ نفر ثبت نام کرده بودند که شورای نگهبان تنها صلاحیت هفت نفر از آنها را احراز کرد. در نهایت دو نفر از این نامزدها به نفع ابراهیم رئیسی انصراف دادند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده در گفت وگو با رسانه‌ها تصریح کرده است که سیاست ایالات متحد در قبال ایران بر اساس پیشبرد منافع آمریکا طراحی شده است، فارغ از این که چه کسی در این کشور قدرت را در دست دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرده است که ایالات متحده مایل است «پیشرفت معناداری» را که در جریان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای وین به دست آمده، تداوم بخشد.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران، در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص توافق هسته‌ای موسوم به برجام و همچنین رویکردش در قبال این توافق گفته بود: «صریح بگویم، ما به برجام به عنوان یک قراردادی که مقام معظم رهبری آن را با ۹ بند تأیید کردند حتماً به عنوان یک قرارداد و تعهدی که همه دولت‌ها باید به آن پایبند باشند، پایبند هستیم.»

او اضافه کرده بود: «اما برجام را شما نمی‌توانید اجرا کنید. برجام یک دولت مقتدر می‌خواهد که آن را اجرا کند.»

در همین زمینه، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی را «قصاب تهران» و یک «افراطی» خواند که مسئول قتل هزاران ایرانی است.

اشاره وزیر امور خارجه اسرائیل به نقشی ابراهیم رئیسی در جریان اعدام دسته‌جمعی «هزاران» زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ است که او در آن زمان معاون دادستان تهران و یکی از اعضای هیئت مشهور به «هیئت مرگ» بود که تصمیم‌گیری دربارهٔ اعدام زندانیان به آن واگذار شده بود.

آیت الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت روح الله خمینی، در دیدار با اعضای این هیئت، آن اعدام‌ها را «بزرگ‌ترین جنایت در تاریخ جمهوری اسلامی» توصیف کرد و گفت در تاریخ از اعضای این هیئت به عنوان «جنایتکار» نام خواهند برد.

یائیر لاپید می‌گوید، ابراهیم رئیسی به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای حکومت ایران و کارزار جهانی تروریسم جمهوری اسلامی متعهد است.

وزیر امور خارجه اسرائیل اضافه کرده است٬ انتخاب ابراهیم رئیسی می بایست عزم جدیدی را برای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران به دنبال داشته باشد و به «جاه‌طلبی‌های مخرب منطقه‌ای» جمهوری اسلامی پایان دهد.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل به دنبال اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران هشدار داد جامعه جهانی باید با انتخاب وی نگران باشد، چرا که او خود را «به برنامه هسته‌ای نظامی» جمهوری اسلامی متعهد می‌داند.

لیور هیات سخنگوی٬ وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای نوشته است، «ایران افراطی‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ خود را انتخاب کرده است. رئیسی به برنامه هسته‌ای نظامی ایران که به سرعت پیشرفت می‌کند، متعهد است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱