مقام وزارت خارجه ایالات متحده : وضعیت حقوق بشر در ایران، به‌ویژه حقوق زنان، وخیم‌تر شده است

رابرت گیلکرست، مقام ارشد دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار وزارت امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه ٣ اردیبهشت در مورد بدتر شدن کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی طی سال ۲۰۲۳ میلادی، به‌ویژه وضعیت حقوق زنان در ایران، ابراز نگرانی کرد.

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به پرسش گیتا آرین، خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا، مبنی بر وجود لوایحی در کنگره درباره تحریم‌های جدید علیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی به‌دلیل تدوام نقض حقوق بشر گفت، وزارت امور خارجه آمریکا متعهد است تمامی قوانین تصویب‌شده از سوی کنگره را به اجرا بگذارد.

او که در مراسم رونمایی از گزارش امسال وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان با خبرنگاران سخن می‌گفت، ابراز نگرانی کرد که طی سال گذشته میلادی اعضای اقلیت‌های دینی و مذهبی و همچنین کنشگران مدنی و حقوق بشری در ایران مورد آزار و اذیت جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

گیلکرست در پاسخ به بخش دیگری از پرسش خبرنگار صدای آمریکا در ارتباط با تشدید سرکوب زنان در ایران نیز گفت، وضعیت زنان ایرانی روز به روز وخیم‌تر می‌شود، آنها با تبعیض دست و پنجه نرم می‌کنند، و به دلیل مخالفت با حجاب تحمیلی از سوی حکومت مجازات می‌شوند و به زندان می‌افتند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به تداوم سرکوب معترضان ایرانی، به‌ویژه پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و نیز افزایش موارد اعدام، یادآور شد که ایالات متحده تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی وضع کرده است.

سرکوب خشونت‌بار معترضان به کشته‌شدن مهسا امینی و همچنین گسترش روابط نظامی جمهوری اسلامی با روسیه، کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده را بر آن داشته است تا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مقامات و نهادهای مسئول حکومت ایران در این ارتباط وضع کنند.

مقام‌های آمریکایی بارها ضمن اعلام حمایت قاطع خود از شهروندان ایرانی مخالف سرکوب حکومتی وعده داده‌اند مقامات جمهوری اسلامی را پاسخگو خواهند کرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۳ آپریل ۲۰۲۴