انتقاد شدید عربستان از قصد ایران برای تولید فلز اورانیوم ۲۰ درصدی

قصد ایران برای تولید فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد مورد انتقادات شدید بین‌المللی قرار گرفته است. پس از آمریکا و تروئیکای اروپایی، عربستان سعودی نیز این اقدام ایران را مانع هرگونه مذاکره و توافق دانسته است.

عبدالله بن خالد بن سلطان آل سعود (چپ) در کنار دبیرکل دفتر ایالات متحده در وین (وسط) و رافائل گروسی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نماینده دائم عربستان سعودی در مجامع بین‌المللی در وین در یک رشته توییت نگرانی‌های این کشور درباره تولید فلز اورانیوم از سوی ایران را ابراز کرده است. شاهزاده عبدالله بن‌خالد بن‌سلطان آل سعود که نماینده عربستان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هست، این اقدام ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

شاهزاده عبدالله اقدام ایران برای تولید فلز اورانیوم تا ۲۰ درصد غنی شده را موضوعی بسیار نگران کننده دانسته و گفته این میزان اورانیوم غنی‌شده برای هیچ هدف صلح‌آمیزی مورد استفاده ندارد.

سفیر عربستان در وین همچنین گفته است: «این رویکرد تاثیری منفی بر هر مذاکره‌ای که درباره توافق اتمی باشد خواهد گذاشت چرا که تحقیقات علمی نشان داده‌اند که این فعالیت‌ها قابل بازگشت نیست.»

ایران همواره اعلام کرده که در صورت لغو همه تحریم‌های آمریکا فعالیت‌های اتمی‌اش را به چارچوب مشخص شده در برجام بر می‌گرداند.

بن خالد بن سلطان اظهار داشته که اینگونه اقدامات ایران به هیچ وجه با گفته‌های مقامات این کشور که فعالیت اتمی‌شان را صلح آمیز می‌دانند همخوانی ندارد و تنها “تنش‌ها را تشدید کرده و منجر به توانایی ایران برای تولید سلاح اتمی” می‌شود.

نماینده داٰئم عربستان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است: «سیاست تنش‌زایی جلوی هر مذاکره‌ و توافقی را می‌گیرد و باعث افزایش بی‌اعتمادی مجامع بین‌المللی به ایران و قصد این کشور می‌شود.»

اول هفته جاری خبرگزاری رویترز در گزارشی از قول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که ایران قصد دارد اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصدی تولید کند. این موضوع مورد اعتراض کشورهای غربی از جمله آلمان، بریتانیا و فرانسه قرار گرفته است.


توضیح عکس: عبدالله بن خالد بن سلطان آل سعود (چپ) در کنار دبیرکل دفتر ایالات متحده در وین (وسط) و رافائل گروسی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۸ جولای ۲۰۲۱