خوزستان؛ اختلال در اینترنت و راهکارهای “ضربتی” مسئولان

در پی ادامه اعتراض‌های مردمی به بی‌آبی در خوزستان کنشگران محلی از اختلال و قطعی اینترنت در نقاطی از استان سخن گفته‌اند. نت بلاکس نیز اختلال منطقه‌ای در سرویس اینترنت موبایل در ایران از یک هفته پیش را تایید کرد.

در هشتمین روز اعتراض های متوالی به بی آبی و بی‌برقی در خوزستان کاربران شبکه‌های اجتماعی روز پنج‌شنبه ۳۱ تیر (۲۲ ژوئیه) از اختلال شدید و هم‌چنین قطعی اینترنت در برخی از شهرهای استان از جمله اهواز، شادگان، ماهشهر و مسجد سلیمان خبر دادند.

نت بلاکس، نهاد ناظر بر ترافیک اینترنت جهان، نیز تایید کرد شواهدی مبتنی بر اختلال منطقه‌ای در سرویس اینترنت موبایل در ایران از یک هفته پیش در دست دارد.

این شرکت بروز اختلال در شبکه اینترنت را با شروع ‌اعتراض‌های مردمی در خوزستان همزمان دانست.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور آینده ایران، نیز در این راستا در نشستی ویژه بر اهمیت بررسی معضلات این استان به ویژه کم آبی تاکید کرد.

رئیسی که روز پنج‌شنبه ۳۱ تیر در نشستی با عنوان بررسی “مسائل استان خوزستان” سخنرانی می‌کرد، هدف از تشکیل این نشست ویژه را عدم فوت وقت دررسیدن به “راهکارهای عملیاتی” برای برطرف کردن مشکلات استان عنوان کرد و افزود “باید هر آنچه امکان‌پذیر است از اکنون اجرایی شود.”

رئیسی: استاندار ویژه تعیین می‌کنم

رئیسی که دوره ریاست جمهوری او دو هفته دیگر آغاز می‌شود، گفت “رفع مشکلات مربوط به کمبود آب را الویت قرار خواهد داد”. او افزود: «امروز بدون شک تامین آب آشامیدنی مردم و صیانت از دام کشاورزان در اولویت قرار دارد و باید به مردم اطیمنان داد که خسارت‌های واردشده به آنان به نحو مناسب تامین خواهد شد.»
رئیسی یکی از راهکارهای عملی خود برای معضل خوزستان را “تعیین استاندار ویژه” برشمرد و افزود: «در استانشهایی که مشکل خاص دارند، استانداران ویژه انتخاب خواهند شد تا با اختیارات ویژه بتوانند به صورت نوبه‌ای مسائل استان را در زمان‌های کوتاه با حضور در هیئت دولت مطرح و پیگیری کنند و رفع محرومیت در استان‌هایی مانند خوزستان و سیستان وبلوچستان در اولویت اقدامات همه دولت‌مردان خواهد بود.»
رئیس‌جمهور آتی ایران در حالی از راهکارهای ضربتی برای مشکلات دیرپای استا‌ن‌های کم‌برخوردار صحبت می‌کند که کارشناسان حوزه آب و محیط زیست، این استان‌ها از جمله خوزستان را “قربانی بی‌تدبیری مسئولان و توسعه ناپایدار و انباشته شدن مشکلات زیست‌محیطی طی چند دهه” می‌دانند و بر این نظر هستند که راهکارهای سریع و مقطعی این کوه مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه وضع را از قبل بدتر خواهد کرد.

بیانیه خانه موسیقی ایران در همبستگی با معترضان خوزستان

در این میان، خانه موسیقی ایران در همبستگی با اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم خوزستان در اعتراض به بی‌آبی و بی‌برقی بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه که روز پنجشنبه ۳۱ تیر انتشار یافته، آمده است: «خوزستان پاره‌تن ایران است و ایران تشنه و خسته از ظلم و بی‌عدالتی در جهان امروز بیش از هر چیزی نیاز به اتحاد و همدلی دارد.»

نویسندگان این بیانیه پاسخگویی شایسته به مطالبات به‌حق مردم خوزستان از طریق “اقدام و عمل اقناعی” را خواستار شده و نوشته‌اند با هرگونه برخورد خشونت‌آمیز با مطالبات قانونی مردم مخالف هستند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است خوزستان تشنه مستحق این وضعیت نیست.

به گزراش شبکه‌های اجتماعی اعتراض‌های خیابانی به بی‌آبی و سومدیریت در خوزستان چهارشنبه ۳۰ تیرماه برای هفتمین شب پیاپی ادامه پیدا کرد.

شماری از کاربران فضای مجازی ویدئوهایی را منتشر کرده‌اند که می‌گویند تجمع مردمی در پارکی در شاهین‌شهر اصفهان در حمایت از اعتراض‌های خیابانی خوزستان است.

برخی از کاربران با انتشار این ویدئوها اعتراض‌های خوزستان را “قیام تشنگان” نامیده‌اند و خواستار حمایت دیگر شهروندان شده‌اند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۳ جولای ۲۰۲۱