بازداشت اکبر آزاد در پی حضور در دادسرای بهارستان

 اکبر آزاد، شهروند آذربایجانی روز دوشنبه ۱۸ مردادماه پس از حضور در شعبه ۲ اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب بهارستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۰، اکبر آزاد، فعال ترک (آذربایجانی) پس از حضور در دادسرای عمومی و انقلاب بهارستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

گفته می‌شود بازداشت این شهروند در پی درخواست تعویض وثیقه از شعبه ۲ اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب بهارستان و پس از مخالفت بازپرس با آن صورت گرفته است. او به دلیل مشکلات عدیده پزشکی همچون سرطان پوست نیازمند رسیدگی پزشکی مرتب است.

آقای آزاد، علیرضا فرشی، بهنام شیخی و حمید منافی به همراه سه تن دیگر به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در اسفندماه ۱۳۹۲ در نسیم شهر تهران بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان زمان دادرسی آزاد شده بودند.

 اکبر آزاد، علیرضا فرشی، بهنام شیخی و حمید منافی در سال ۱۳۹۵ مرحله بدوی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان  از بابت اتهام “مشارکت در تشکیل جمعیت به منظور برهم زدن امنیت کشور” به ترتیب به ۱۵ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به باغملک از توابع استان خوزستان ، ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به دره‌شهر از توابع استان ایلام، ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به مسجد سلیمان از توابع استان خوزستان و ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به ازنا از توابع استان لرستان محکوم شده بودند.

این محکومیت نهایتا توسط شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید تقلیل یافت.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۰ اگوست ۲۰۲۱