ایرانی‌ها «کوتاه‌قدتر» می‌شوند

یک عضو هیأت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور می‌گوید طی ۲۵ سال گذشته، شهروندان ایرانی با کوتاه‌تر شدن قد مواجه شده‌اند.

سهیل اسکندری شنبه ۴ خردادماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا دلیل اصلی کوتاه‌تر شدن قد ایرانی‌ها را کاهش مصرف شیر و لبنیات عنوان کرده است.

به گفته وی در طول چند سال گذشته مصرف شیر و لبنیات به شکل محسوسی تا ۲۵ درصد کاهش یافته و با توجه به نقش بی‌بدیل و بدون جانشینی که شیر در تغذیه انسان دارد از این نظر یک کمبود فاحشی در وضعیت غذایی ما ایجاد شده است.

وی دقیقا نگفت قد نسل جدید ایران تا چه حد کاهش یافته است.

جمهوری اسلامی نیز آمارهای رسمی متوسط قد شهروندان را منتشر نمی‌کند، اما گزارش‌های زیادی از قول کارشناسان در رسانه‌ها از کوتاه‌قد شدن نسل جدید منتشر شده است.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، متوسط قد مردان بالغ ایرانی متولد ۱۹۹۶ (۲۳ ساله) حدود ۱۷۳ سانتی‌متر و ۵۷ میلی‌متر است که نسبت به ابتدای انقلاب تنها حدود ۶ میلی‌متر افزایش داشته است، در حالی که در چهار دهه قبل از انقلاب رشد قد مردان حدود شش سانتی متر (ده برابر چهار دهه بعد انقلاب) بوده است.

آمارهای بین‌المللی، از جمله دانشگاه امپریال کالج لندن، سایت «اَورِیج هایت» و «موسسه همکاری ریسک» همگی نشان می‌دهند آهنگ رشد قد زنان ایرانی طی هشتاد سال گذشته با ریتم منظمی همراه بوده، اما در مورد مردان آهنگ رشد با شتاب و کندی چشمگیری مواجه بوده است.

نقل از رادیو فردا