بنت برای گفت‌وگو درمورد ایران هفته آینده به آمریکا می‌رود

همزمان با تلاش جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، برای مدیریت بحران ناشی از خروج نیروهای نظامی آن کشور از افغانستان که به بزرگ‌ترین چالش‌ سیاست خارجی آن کشور در حال حاضر تبدیل شده‌است، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، به واشینگتن سفر می‌‌کند. بنت گفته است که در این سفر بر مسئله ایران متمرکز خواهد بود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۲۶ اوت (چهارم شهریورماه) برای نخستین‌بار در کاخ سفید میزبان نفتالی بنت خواهد بود و با نخست‌وزیر اسرائیل در رابطه با مسائل مهم مربوط به امنیت منطقه‌ای و جهانی، ازجمله ایران، گفت‌وگو خواهند کرد.

این نخستین سفر خارجی نفتالی بنت از زمان برعهده گرفتن نخست‌وزیری اسرائیل خواهد بود. بنابر گزارش‌ها، مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی درپی آن بودند تا این سفر را برای ماه ژوئیه برنامه‌ریزی کنند، اما به‌دلیل برنامه‌های کاری بایدن و همچنین مشکلات سیاسی داخلی بنت عقب افتاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنت گفته است که در دیدارش با بایدن «بر مسئله ایران متمرکز خواهد شد» اما بنابر اعلام کاخ سفید، این دیدار همچنین فرصتی است برای گفت‌وگوی دو رهبر درمورد «تلاش برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها».

ایران و آمریکا در ماه‌های گذشته مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق برجام آغاز کردند که شش دور آن در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین، پایتخت اتریش برگزار شد. این مذاکرات از اواخر خردادماه متوقف شد و بنابر اعلام طرف ایرانی، قرار بود پس از روی کار آمدن دولت جدید ابراهیم رئیسی در ایران، ادامه یابد، اما هنوز تاریخ دقیقی برای ادامه احتمالی مذاکرات مشخص نشده است. دولت اسرائیل پیش از این، بارها مخالف خود با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را اعلام کرده بود.

بنت روز چهارشنبه،۲۷ مردادماه، در یک نشست خبری اعلام کرد که اسرائیل ارزیابی سیاست‌گذاری درمورد ایران را تکمیل کرده است و در دیدار هفته آینده خود با بایدن قصد دارد «بر رویکردی مشارکتی با هدف مهار فعالیت‌های منطقه‌ای منفی و بی‌ثبات‌کننده و نقض حقوق بشر و تروریسم جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از نزدیک ‌شدن آن کشور به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای» تمرکز کند.

مهار فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه خاورمیانه ازجمله دغدغه‌های اساسی اسرائیل است.

پیش از شکل گرفتن بحران امنیتی ناشی از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان، بایدن ماه گذشته در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، از تصمیم آمریکا برای پایان دادن به عملیات رزمی نیروهای خود در آن کشور تا آخر سال جاری میلادی خبر داد. این درحالی است که بسیاری از تحلیلگران خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از عراق را به‌معنای خالی کردن میدان و بخشیدن آن کشور به جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه ارزیابی و در این زمینه هشدار داده‌اند. به نوشته وب‌سایت خبری-تحلیلی اکسیوس، در شرایط فعلی، «مقام‌های اسرائیلی امیدوارند بحران افغانستان باعث شود که دولت بایدن در مورد خروج احتمالی نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه تجدیدنظر کند».

دو مقام اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند: «ایالات متحده می‌خواهد از خاورمیانه خارج شود، اما حالا متوجه می‌شود که خاورمیانه به‌دنبال آن می‌دود.» به گزارش این رسانه، اسرائیل فکر می‌کند دولت بایدن متوجه شده است که باید اعتبار خود را در منطقه بازسازی کند و مقام‌های اسرائیلی امیدوارند تا ازجمله در سفر پیش روی نفتالی بنت به واشینگتن، در مورد مراحل احتمالی این کار با دولت بایدن گفت‌وگو کنند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۹ اگوست ۲۰۲۱