۵۸۳ فوتی جدید، نامه جمعی از فعالان سیاسی و مدنی

در ۲۴ ساعت گذشته ۵۸۳ نفر دیگر در اثر ویروس کرونا جان سپردند. جمعی از فعالان سیاسی و مدنی در ایران با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به مدیریت کرونا و واکسیناسیون می‌گویند، “تصمیم‌گیری یک شخص” باعث قربانی شدن مردم شد.

وزیر بهداشت جمهوری اسلامی می‌گوید وقوع ناآرامی‌ها در افغانستان و مهاجرت احتمالی شهروندان این کشور به ایران یکی از تهدیدها برای اوج‌گیری دوباره کرونا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید نمکی افزود، با توجه به اینکه قم مقصد بسیاری از این مهاجران خواهد بود، احتمال دارد با ورود این مهاجران به این استان و عدم رعایت دقیق شیوه‌نامه‌ها توسط آنان شاهد اوج‌گیری مجدد بیماری باشیم.

نمکی بار دیگر ادعا کرد که عامل اصلی کمبود واکسن، تحریم‌های آمریکا بوده است.

بر اساس بررسی آمارهای گمرک ایران تا کنون و در مجموع حدود ۲۴/۵ میلیون دز انواع واکسن کرونا وارد کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ حدود ۱۸ میلیون دز واکسن از کشور چین بوده و آخرین محموله شامل ۷۰۰ هزار دز در ۲۶ مرداد از چین وارد شده است.

آمار کرونا در ۲۴ ساعت گذشته

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۹۹ هزار و ۶۹۱ نفر رسید.

به گزارش ایسنا، وزارت بهداشت می‌گوید تاکنون ۱۶ میلیون و ۴۹ هزار و ۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۵۱۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۱ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۵۶۴ دُز رسیده است.

گفته می‌شود در طول شبانه روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۳۸۰ نفر از آنها بستری شدند.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، مدنی و حقوق بشری داخل ایران در اعتراض به مدیریت کرونا و واکسیناسیون بیانیه‌ای منتشر کردند که به امضای ده‌ها نفر با ذکر نام رسیده است.

در این بیانیه آمده است: «رویکرد مستبدانه، منش خودکامانه و روش سرکوبگرانه، در کنار پناه ‌بردن به خرافات و مستمسک قراردادن دین، این‌بار ملّت را در دام خود به گروگان گرفته است. در راس، تصمیم‌گیریِ شخصی برای ممانعت از ورود واکسن می‌شود و در ذیل، بی‌بهره از خرد و تعهد و بی‌هراس از سوگندهای حرفه‌ایِ خویش و بی ‌دل‌نگرانی از جان‌های شیرینِ پرپرشده، تبعیت محض از راس می‌شود و این چنین است که مردم در مرگ و فقر غوطه‌ورند.»

امضاکنندگان بیانیه در انتقاد از مسئولان حکومتی و رویکرد آنها در قبال پاندمی کرونا می‌نویسند: «ابتدا اصل وجود ویروس و آمار راستین تلفات را پنهان و انکار کردند و واقعیت آن را به استهزاء گرفتند، آنگاه این پدیده را ساخت و پرداخت و توطئه دشمن خواندند و حتیّ با بازگرداندن پزشکان بدون مرز، کشور را از تجارب جهانی محروم کردند و امّا لاجرم و در نهایت به ‌اجبار، واقعیت را پذیرفتند و در کنار وعده‌های موهوم برای تولید واکسن داخلی، بی‌درنگ در تدارک شکار فرصت‌های اقتصادی و بهره‌مندی از منافع آن افتادند.»

بیانیه با اشاره به “فاجعه بزرگ فساد و سوءِ مدیریت و اتلاف منابع و مردم‌فریبی‌های مرگبارِ این ایام” که مسئولان حکومتی نیز به آن اذعان دارند و خود افشاگر آن هستند، می‌گوید: «تجمیع و تحلیل داده‌های اطلاعاتیِ همین افشاگری‌ها، مهر تاییدی بر وجود نظام رانتی و فساد ساختارمندی است که درهم‌تنیدگی منافع مشترکِ عوامل حکومت، اعم از تولید و تجارت در اقتصاد و همه ارکان قدرت در سیاست را بروشنی به تصویر کشیده است.»

به همین دلیل بیانیه می‌افزاید: «هشدارهای جامعه پزشکی، دانشگاهیان، نهادهای مدنی، کارشناسان و صاحبنظرانِ دردمند یا شنیده نشد، یا سیاه‌نمایی اعلام شد یا باز هم در ردیف توطئه‌های دشمن عنوان گردید.»

امضاکنندگان بیانیه “بر حسب وظایف انسانی، ملی، دینی و مدنی خویش” از حاکمیت ایران خواستار واکسیناسیون سریع همگانی و ممانعت از تجمعات ایام محرم شده‌اند تا از تلفات بیشتر انسانی جلوگیری شود.

بیانیه ضروری می‌داند حاکمیت “نسبت به بی‌کفایتی‌ها و بی‌درایتی‌ها در مدیریت بحران که ملت را به چنین سرنوشتی نشاند، پاسخگو باشد”.

امضاکنندگان در پایان می‌گویند: «حق امّا چنین حکم می‌کند دادگاهی صالح و مستقل برای رسیدگی به اتهّام کسانی که در مرگ غیرعمدِ حدّاقل دهها هزار ایرانی عاملیت داشته‌اند، تشکیل شود، اگر چه در حال‌حاضر چنین انتظاری دست نایافتنی است، اما تاریخ نوید دیگری می‌دهد.»

ابوالفضل قدیانی، احسان شریعتی، سعید مدنی، صدیقه وسمقی، عبدالفتاح سلطانی، عبدالله مومنی، فیروزه صابر، فخرالسادات محتشمی‌پور و فاطمه گوارایی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۹ اگوست ۲۰۲۱