هنرمندان خطاب به وزیر پیشنهادی ارشاد رئیسی، اینجا نه شوروی ‌استالین است نه افغانستان ‌طالبان

انتشار برنامه‌های تند و انتقادی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اوضاع سینمایی و تئاتری ایران با موجی ازواکنش‌ها و اعتراض جامعه هنری ایران و شبکه‌های اجتماعی روبرو شده و منتقدان، افکار و برنامه‌های او را نزدیک به طالبان دانسته‌اند.

محمدمهدی اسماعیلی در ۸۳ صفحه وضع موجود در هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما، کتاب، مطبوعات و فرهنگ عمومی را توصیف کرده و برنامه‌ها و راهکارهایش را برای این بخش‌ها به اطلاع نمایندگان مجلس رسانده است.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشته، محمدمهدی اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ و از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری است و دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی دارد. ایرنا از او به عنوان “چهره نخبه فرهنگی و علمی جبهه انقلاب” یاد کرده که از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسی است و از “مدیران تحول‌گرای راهبردی سازمان صداوسیما” بوده ‌است.

آقای اسماعیلی در گزارش مفصلی به بخش سینمای ایران اشاره دارد و تصویر سیاهی از اوضاع این عرصه ارایه داده و از فساد در سیستم توزیع در سینما، تولید فیلم‌های غیر انقلابی و غیراخلاقی، عدم اتخاذ موضع شفاف و برخورد در برابر فعالیت محکومین امنیتی و چهره‌های سینمایی همسو با اهداف دشمنان و اعطای کمک‌های مالی به تولیدات سینمایی ناهمسو با انقلاب اسلامی انتقاد کرده‌ است.

وزیر پیشنهادی ارشاد در کابینه سیزدهم، خانه سینما را “فاقد وجاهت قانونی” اعلام کرده و فعالیت این نهاد سینمایی را ” در جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی” خوانده و معتقد است اعطای کمک‌های مالی به خانه سینما خلاف قانون است.

اسماعیلی همچنین اشاره کرده است که “در سال ۱۳۹۷، از ۷۷ فیلم رصد و تحلیل شده، ۵۹ فیلم مروج سبک زندگی غیر اسلامی ایرانی و تخریب کننده انقلاب اسلامی، ۶۱ فیلم ارائه کننده تصویر مثبت از زن بی‌حیاء، ۵۰ فیلم سیاه‌نما و ناامیدکننده، ۶۰ فیلم مروج وادادگی و تحقیر ملی، ۵۵ فیلم القا کننده واگرایی دینی و ملی و قانون‌گریزی و نمایش ناکارآمدی نهاد‌ها بوده‌اند.”

او همچنین اوضاع بخش تئاتر را نیز دچار “انحراف، ابتذال و ترویج سکولاریزم” دانسته و گفته ترویج “بی حیایی و قبح‌زدایی” از شاخصه‌های تئاتر است، و دیالوگ‌های “رکیک و وقیحانه”، کشف حجاب، فضای ملوک و الطوایفی براین هنر سایه اندخته‌ است.

آقای اسماعیلی از بررسی ۷۰ اثر به این نتیجه رسیده که ۲۹ نمایش به تخریب انقلاب، ۵۱ نمایش به القای ناامیدی و ۲۵ نمایش مروج قانون‌گریزی و ۲۹ نمایش ترویج زندگی غیر اسلامی است.

او در بخش موسیقی نیز معتقد است “شبکه فاسدی از تهیه کنندگان بر موسیقی” غالب شده‌اند که از بسیاری محرمات و ادبیات مبتذل نیز قبح زدایی کرده و می‌کنند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی عدم حضور هنرمندان متعهد و انقلابی در شوراهای موسیقی،عدم نظارت بر آموزشگاه‌های موسیقی و اعطای مجوز فعالیت به هنرمندان ایرانی ضدارزش ساکن خارج از کشور را از جمله مشکلات موسیقی ایران خوانده است.

روح‌الله انصاری، از کاربران توییتر و فعال رسانه‌ای در واکنش به آمار و ارقامی که آقای اسماعیلی مطرح کرده، نوشته است: “برنامه پیشنهادی وزیر فرهنگ دولت رئیسی از یک پایان‌نامه در سال ۱۳۹۳ کپی و پیست شده است” و افق آمارها سال ۱۴۰۰ است، منتها آنقدر تنبل بودند که زمان تغییر تیتر پژوهش به “برنامه وزارت فرهنگ”، حواسشان به “پاندمی کرونا” نبود.

“اینجا ایران است”

علاوه براینکه در شبکه‌های اجتماعی درباره برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد صحبت شده شماری از کارگردان‌های سینما و تئاتر نیز انتقادهای تندی علیه دیدگاه‌ها و برنامه‌های آقای اسماعیلی منتشر کرده‌اند.

همایون اسعدیان کارگردان شناخته‌شده سینما در اینستاگرام نوشته “آقای اسماعیلی، برنامه پیشنهادی شما را خواندم، کمی دیر آمدید،همفکرانتان در این سالها آنقدر ما را خندانده اند که نه دیگر حوصله خندیدن به این شوخی های بی مزه شما را داریم نه اشکی برای ریختن به حال خودمان…راستی خبر دارید دوستانتان وارد کابل شدند…؟؟؟اینجا ایران است”.

همایون غنی‌زاده کارگردان سینما و تئاتر نیز در یادداشتی به عنوان “از کجا پیدایت شده” می‌نویسد در ۴۰ سال از فضای هنری ایران “وزیر پیشنهادی چنین عقب‌مانده از قافله فرهنگ و هنر ندیده‌ام.”

آقای غنی‌زاده نوشته “زمانی که ساز حمایت از طالب و طالبان در دیپلماسی ایران کوک می‌شود در دیپلماسی فرهنگی هم باید منتظر افرادی اندازه تو بود”.

انجمن صنفی سراسری کارگردانان تئاتر ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده “رجاء واثق داریم شخص شما حتی یکی از این نمایش‌های «رصد» شده را از نزدیک ندیده و هر آن‌چه تهمت و افترا که در این برنامه می‌بینیم به دوستان بولتن‌ساز شما برمی‌گردد”.

این بیانیه آمارهای ارائه شده درباره تئاتر را ” خنده‌آور و مضحک” خوانده و خطاب به وزیر پیشنهادی می‌گوید “نه این‌جا شورویِ استالین است و نه شما توانِ حذفِ هنرمندان به‌شیوه‌ی «آندری ژدانف» را دارید” و “هنر نمایش در این سرزمین قدمتی چند هزار ساله دارد و حاصل تلاش هنرمندانی‌ست که نوآمدگانی چون شما، از راه نرسیده به روی‌شان تیغ می‌کشند و آنان را معارض و منحرف و مبتذل و وقیح و ضعیف و بی‌محتوا و ضدارزش خطاب می‌کنند.”

یغما گلرویی خواننده شناخته شده ایران نیز در اینستاگرام،در واکنش به منتقدان وزیر پیشنهادی ارشاد، به لیست وزرای پیشنهادی آقای رئیسی اشاره کرده و گفته “این در و تخته باید به هم بیاید” و نوشته ” انتظار داشتید چنین دولتی آندره مالرو {نویسنده و سیاستمدار فرانسوی}را برای وزارت پیشنهاد کند”.


برنامه آقای اسماعیلی در بین روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه هم با واکنش‌های تندی روبرو بود. احسان بداغی روزنامه‌نگار در توئیتی نوشته “برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد را خواندم؛ برنامه نیست، کیفرخواست عمومی و درخواست اشد مجازات علیه حوزه فرهنگ و هنر ایران است”.در برابر این نقد و انتقادها، احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس امروز به خبرگزاری ایرنا گفته وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی “یک نظریه‌پرداز فرهنگی است که با روحیه جهادی مشکلات حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی را سر و سامان می‌دهد”.

صلاحیت وزیران پیشنهادی ابراهیم رئیسی قرار است هفته آینده در مجلس ایران بررسی شود.

برگفته ای از سایت بی بی سی فارسی، ۱۹ اگوست ۲۰۲۱