دیدبان حقوق بشر: رفتاری که با پیام درفشان در حبس شد باعث افزایش نگرانی از وضع بقیه زندانی‌ها است

سازمان دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه ۲۸ مهر، در گزارشی نوشت جزئیات هولناکی که از بدرفتاری مقامات ایرانی با پیام دِرَفشان، وکیل بازداشت‌شده حقوق بشر،‌ افشا شده، نشان‌دهنده نقش اصلی سازمان‌های اطلاعاتی ایران در سرکوب فعالان حقوق بشر است.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیدبان حقوق بشر، روز چهارشنبه در این باره نوشت: «سوءرفتار منزجرکننده مقامات و بی‌اعتنایی به نیازهای درمانی یک وکیل برجسته حقوق بشر باید ما را نگران وضعیت ده‌ها زندانی سیاسی کمتر شناخته شده در ایران کند.»

او افزود: «مقامات باید فوراً در مورد سوءرفتارها با پیام درفشان تحقیق کنند، افراد مسئول را تحت پیگرد قضایی قرار دهند، جبران خسارت کافی را برای وی فراهم کنند و بی‌درنگ میزان شیوع شکنجه و سوءرفتار در زندان‌های سراسر کشور را بررسی کند.»

پیام درفشان یکی از وکلای دادگستری در ایران است که در سال‌های اخیر نامش با پرونده‌های حقوق بشری مهمی از جمله کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست ایرانی‌کانادایی که در زندان در شرایط مشکوک درگذشت، و حبس طولانی‌مدت نسرین ستوده، وکیل برجسته، گره خورده است.

پیام درفشان روز ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ با یورش ۱۷ مامور امنیتی به دفتر وکالتش در تهران بازداشت شد. در جریان دستگیری این وکیل دادگستری، مأموران اطلاعات سپاه ضمن تجسس کامل دفتر، پرونده موکلان او را نیز ضبط کردند و با خود بردند.

سعید دهقان، وکیل دادگستری، از انتقال موکلش پیام درفشان به یکی از خانه‌های امن سپاه و شرح جزئیات آزار و شکنجه جسمی او توسط مأموران امنیتی در دوران بازداشت، از جمله تزریق داروی نامعلوم، انتقال این وکیل زندانی به بیمارستان روان‌پزشکی امین‌آباد و آسیب جدی به مغز و اعصاب او خبر داده است.

به گفته این وکیل دادگستری، پس از تزریق آمپول نامعلوم به پیام درفشان توسط مأموران اطلاعات سپاه، او در خواب دچار رعشه می‌شود و بر اثر قفل شدن دندان‌هایش نیمی از زبانش قطع می‌شود.

آقای درفشان پس از سپری شدن یک‌سوم مجازات حبس، هم‌اکنون با آزادی مشروط بیرون از زندان، مشغول تکمیل روند درمانی خود است.

در گزارش روز چهارشنبه سازمان دیدبان حقوق بشر آمده است که این سازمان این سوءرفتارها با پیام درفشان را به‌طور مستقل تأیید می‌کند.

در ادامه متن این گزارش آمده است: «در طول سه سال گذشته، موارد متعددی از موارد محتمل بی‌اعتنایی و عدم دسترسی زندانیان به پزشک و درمان و بر اثر آن، آسیب جدی به افراد بازداشتی گزارش شده است.»

این سازمان می‌افزاید که «مقامات در مورد گزارش‌های شکنجه و سوءرفتار در بازداشت تحقیق نکرده‌اند و حتی افرادی که شکنجه‌ها را گزارش کرده‌اند تحت تعقیب قرار داده‌اند.»

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، از سال ۲۰۱۰ دست‌کم ۷۲ نفر در جریان بازداشت‌شان در زندان‌های ایران کشته شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه خود تأکید می‌کند که «مقامات علی‌رغم گزارش‌های موثقی که از شکنجه و بدرفتاری وجود دارد، پاسخگو نیستند.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱