آخرین اخبار از تجاوز روسیه به اوکراین؛ شمار پناهجویان اوکراینی از یک میلیون گذشت؛ روسیه شهر خرسون را تصرف کرد

پس از آن که آلکسی ناوالنی، منتقد زندانی کرملین، از روس‌ها خواست به تهاجم پوتین به اوکراین اعتراض کنند، ده‌ها تظاهرکننده ضد جنگ روز چهارشنبه در مسکو و سن پترزبورگ بازداشت شدند.

گروه رسانه‌ای مستقل حقوق بشری روسی «اٌوی‌دی۰اینفو» (OVD-Info) می‌گوید در مجموع بیش از هفت هزار نفر مخالف جنگ تاکنون در روسیه بازداشت شده‌اند.

پلیس در مسکو دو زن و پنج کودک را که در خارج از سفارت اوکراین پوستری علیه جنگ در دست داشتند، بازداشت کرد.

به نوشته روزنامه گاردین، ظاهراً پلیس این دو زن را تهدید به سلب حضانت از کودکان کرده است.

این دو زن و پنج کودک پیش از بازداشت می‌خواستند در مقابل سفارت اوکراین گل بگذارند و عکس‌های بازداشت آنها نشان می‌دهد که بچه‌ها پوستری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «نه به جنگ».

این کودکان ۷ تا ۱۱ ساله به همراه مادرانشان در ون پلیس نگه داشته شدند و سپس به ایستگاه پلیس منتقل شدند.

پلیس‌های روسیه یک روز قبل یکی از بازماندگان جنگ جهانی دوم و محاصره لنینگراد را که اکنون به تهاجم کشور علیه اوکراین اعتراض دارد، نیز بازداشت کردند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی و همین‌طور خبرگزاری رویترز منتشر شده است، یلنا اوسیپووای ۷۶ ساله را نشان می‌دهد که در تجمع مخالفان تهاجم روسیه اوکراین در سنت پترزبورگ حضور یافته بود، اما پلیس‌های روس او را دستگیر کردند.

با ادامه جهش قیمت نفت در پی حمله روسیه به اوکراین، بازار سهام آسیا و اقیانوسیه درهم ریخت و نفت خام برنت روز پنج‌شنبه به بالای ۱۱۶ دلار در هر بشکه رسید و در مقطعی حتی تا ۱۱۸٫۲۲ دلار در هر بشکه هم بالا رفت.

نفت برنت دریای شمال اکنون تقریباً ۲۰ درصد در هفته افزایش یافته است، در حالی که با تشدید تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه، همه مواد اساسی از زغال سنگ تا گاز طبیعی و آلومینیوم جهش‌های شدید در قیمت نشان می‌دهند.

سازمان نفتی اوپک و متحدانش روز چهارشنبه تصمیم گرفتند تولید خود را با وجود افزایش چشمگیر اخیر قیمت نفت ثابت نگه دارند.

کارشناسان می‌گویند اکنون نگران تأثیر منفی این روند بر اهداف زیست‌محیطی جهانی برای کاهش تولید سوخت‌های فسیلی هستند.

خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از یک فرمانده نظامی بخش جدایی‌طلب دونتسک هشدار داد که اگر نیروهای اوکراینی تسلیم نشوند، نیروهای هوادار روسیه برای تصرف شهر ماریوپل «دست به حملات هدفدار خواهند زد».

شهر ماریوپل در جنوب اوکراین در کنار دریای آزوف با ۴۳۰ هزار نفر جمعیت از شهرهای استراتژیکی است که روسیه در یک هفته گذشته بسیار تلاش کرده است تصرفش کند.

با این حال به گفته اطلاعات وزارت دفاع بریتانیا این شهر هم‌چنان در دست نیروهای اوکراینی است.

سرویس اطلاعاتی ارتش بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که روسیه در سه روز گذشته پیشرفت خاص و چشمگیری به سوی کی‌یف، پایتخت اوکراین، نداشته است.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع بریتانیا، شهرهای خارکیف، چرنیهیف و ماریوپل نیز هم‌چنان در دست اوکراین است.

گزارش‌ها از وضعیت شهر خرسون نیز در این ساعت ضد و نقیض است. وزارت دفاع بریتانیا در ارزیابی اطلاعاتی خود نوشته است که «وضعیت نظامی خرسون نامشخص است»، در حالی که ساعاتی پیش شهردار خرسون خود از تصرف کامل شهر خبر داده بود.

در ادامه محرومیت‌های اقتصادی و سیاسی و ورزشی که در پی تهاجم روسیه وضع شده است، ورزشکاران پارالمپیک روسی نیز از مشارکت در المپیک زمستانی چین محروم شدند.

کمیته بین‌المللی پارالمپیک بالاخره روز پنج‌شنبه رای خود را در این باره اعلام کرد و گفت که ورزشکاران روسی و بلاروسی از شرکت در المپیک سال ۲۰۲۲ محروم شده‌اند.

رقابت‌های پارالمپیک زمستانی چین قرار است روز جمعه در این کشور آغاز شود.

آژانس پناهندگان سازمان ملل روز پنج‌شنبه گزارش داد که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین طی هفت روز یک میلیون اوکراینی از کشور خود گریخته‌اند.

آمار بسیار بالای پناهجویان اوکراینی با توجه به بازه زمانی نسبتا کوتاه یک هفته‌ای امری بی‌سابقه در قرن بیست و یکم محسوب می‌شود. این آمار بیش از دو درصد کل جمعیت اوکراین را شامل می‌شود که طبق اعلام بانک جهانی تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۴۴ میلیون جمعیتش بود.

آژانس پناهندگان سازمان ملل پیش‌بینی کرده که شمار پناهجویان اوکراینی از چهار میلیون نفر نیز فراتر رود.

سخنگوی این سازمان در ایمیلی نوشت: «اطلاعات ما نشان می‌دهد که این آمار از یک میلیون نفر فراتر رفته است.»

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل، نیز در توییتر نوشت: «ما طی تنها هفت روز شاهد مهاجرت دسته‌جمعی یک میلیون پناهجو از اوکراین به کشورهای همسایه بوده‌ایم.»

او در ادامه خواستار توقف درگیری‌ها در اوکراین شد تا کمک‌های بشردوستانه به دست میلیون‌ها اوکراینی دیگری برسد که هنوز در کشور خود باقی مانده‌اند.

روسیه روز چهارشنبه برای نخستین بار از آغاز تهاجم به اوکراین آماری از تلفات نیروهای خود ارائه داد و گفت که حدود ۴۹۸ سرباز روسی کشته و تقریبا هزار و ۵۹۷ سرباز دیگر نیز مجروح شده‌اند.

رسانه‌های جهانی و مستقل این آمار را نمی‌توانند راستی‌آزمایی کنند و اوکراین نیز واکنشی به آن نشان نداده است. دولت اوکراین پیش از این گفته بود که تلفات نظامیان روسی نزدیک به ۶ هزار نفر است.

از سویی اوکراین نیز خود آماری از تلفات نیروهای نظامی‌اش منتشر نکرده و تنها به تلفات غیرنظامیان اشاره کرده و آن را حدود ۲ هزار نفر برآورد کرده است. این آمار نیز به تایید رسانه‌های جهانی نرسیده است.

سازمان ملل روز سه‌شنبه گفته بود که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تا آن روز دست‌کم ۲۷۲ شهروند غیرنظامی کشته و ۵۲۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند. اما این نهاد در عین حال تاکید کرده که آمار واقعی باید بیش از این باشد و هنوز گزارش‌ها را در دست بررسی دارد.

دور دوم مذاکرات روسیه و اوکراین روز پنج‌شنبه ۱۲ انجام می‌شود در حالی که روس‌ها بمباران خارکیف را تشدید کرده‌اند.

این مذاکرات که هدف از آن دستیابی به توافق آتش‌بس عنوان شده است در غرب بلاروس، منطقه برست انجام می‌شود، اما به نظر می‌رسد تفاهم چندانی میان طرفین وجود نداشته باشد.

ولودیمیر زلنسکی به خبرگزاری رویترز و شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که روسیه قبل از آن که مذاکرات واقعی بتواند شروع بشود باید بمباران را متوقف کند.

اما به جز آتش‌بس، یکی از موضوعات اصلی این مذاکرات تعیین یک کریدور انسان‌دوستانه در اوکراین است که کمک‌ها از طریق آن به مردم برسد.

در این حال خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، هدف سنگین‌ترین بمباران‌ها و حملات هوایی نیروهای روسیه قرار گرفته است. مقامات این شهر می‌گویند که طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۱ نفر در خارکیف بر اثر بمباران‌ها کشته شده‌اند.

با تشدید بمباران مناطق غیرنظامی در اوکراین طی روز چهارشنبه، گزارش‌ها حاکی از افزایش تلفات شهروندان عادی است.

سازمان ملل متحد می‌گوید که از هفته گذشته و آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تا روز سه‌شنبه دست‌کم ۲۷۲ شهروند غیرنظامی کشته و ۵۲۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند. اما این نهاد در عین حال تاکید دارد که آمار واقعی باید بیش از این باشد و هنوز گزارش‌ها را در دست بررسی دارد.

بر اساس گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، بیشتر این تلفات بر اثر شلیک توپخانه سنگین، سیستم‌های موشکی و حملات هوایی بوده است.

سازمان ملل متحد همچنین روز سه‌شنبه گفت که از پنج‌شنبه گذشته تا شامگاه دوشنبه دست‌کم ۱۳ کودک در اوکراین کشته شده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،  ۳ مارس ۲۰۲۲