خانه آخرت نیز همزمان با مسکن زندگان گران می‌شود: ۷۵ میلیون تومان برای یک قبر سه طبقه در «بهشت زهرا»!

به گفته معاون «عروجیان» سازمان «بهشت زهرا» در ناحیه یک این آرامستان شامل قطعه یک تا ۱۱۲ قیمت واگذاری هر طبقه قبر ۲۵ میلیون تومان و هر سه طبقه ۷۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

روح‌الله محسنی با اعلام این مطلب افزود: «در ناحیه یک همه قطعات تکمیل شده و حجم فضای سبزش زیاد است و موضوع خدمات شهری آن سخت‌تر از قطعات دیگر است بر همین اساس باید هزینه‌های دریافت قبرها هم بیشتر باشد.»

به گفته این مقام مسئول در سازمان «بهشت زهرا» در ناحیه ۲ این آرامستان شامل قطعات ۲۰۰ تا ۲۵۸ قیمت واگذاری قبر به ازای هر طبقه ۱۴ میلیون و یکصد هزار تومان و در مجموع یک قبر سه طبقه رقمی معادل ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

او اضافه کرد: «امسال قیمت ۲ طبقه بالا، طبقه‌ای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در مجموع پنج میلیون تومان است و این کف قیمت قبرهای بهشت زهرا است.»

محسنی با اشاره به اینکه امسال در قطعات جدید قبرها به صورت سه طبقه واگذار می شوند تاکید کرد: «طبقه پایین رایگان است و از بازماندگان پول گرفته نمی‌شود، تنها هزینه خدمات حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان محاسبه و دریافت می‌شود.»

اینهمه در حالیست که سعید خال مدیرعامل سازمان «بهشت زهرا» در امردادماه ۱۴۰۰ با ادعای اینکه ارزان‌ترین قبر در «بهشت زهرا» رایگان است گفته بود: «اگر خانواده‌ای اعلام کند که قادر به خرید قبر نیست، سند یک طبقه از قبر سه طبقه به صورت رایگان به آنها واگذار می‌شود و طبقات دیگر قبر هر کدام حدود ۲ و نیم میلیون تومان به آنها فروخته می‌شود، یعنی یک قبر سه طبقه ۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.»

از سوی دیگر همان زمان خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه برای هر تهرانی یک قبر مجانی در نظر گرفته شده، هزینه کفن و دفن را حدود ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود که از طرف خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

در کنار قبرهای ارزان «بهشت زهرا» مقبره‌های خانوادگی از قبرهای درجه یک و گران‌قیمت این آرامستان به شمار می‌روند. مدیرعامل سازمان «بهشت زهرا» در دی‌ماه اعلام کرده بود که مقبره خانوادگی با ۳۰ قبر و به صورت روباز با قیمت ۷۵۰ میلیون و آرامستان‌های خانوادگی مسقف با ۴۰ تا ۵۰ قبر با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

اینهمه در شرایطی است که با افزایش نرخ تورم و کاهش بضاعت مردم تقاضا برای خرید سنگ قبرهای دست دوم و یا قسطی در ایران افزایش پیدا کرده است. همزمان با افزایش آمار مرگ و میر در کشور به دلیل شیوع کرونا، قیمت سنگ قبر نیز با افزایش روبرو شده است.

روزنامه شرق در گزارشی که در دی‌ماه منتشر کرد از افزایش ۳۵ درصدی قیمت سنگ قبر طی یکسال خبر داده و نوشته بود: «سنگ ‌قبر ارزان که تا یک سال پیش حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌شد، حالا حدود شش میلیون تومان قیمت دارد.»

بر اساس این گزارش، بسیاری از اقشار نمی‌توانند هزینه خرید یک سنگ قبر معمولی را پرداخت کنند و به دنبال سنگ‌قبرهای دست دوم و یا پرداخت قسطی هزینه سنگ قبر هستند.

با اینهمه پیشتر خبرگزاری «برنا» در اردیبهشت ۱۳۹۸ از خرید و فروش میلیاردی قبر در «بهشت زهرا» و فروش برخی قبور در دفاتر خصوصی بالای شهر تهران خبرداده بود.

یکی از فروشندگان قبر که در وبسایت «دیوار» آگهی فروش قبر داده به این خبرگزاری گفته بود: «قبری که قصد فروش آن را داریم در قطعه ۹ بهشت زهراست؛ با قدمت ۴۲سال به بالا، جای خوب. این قبر به همه جا دسترسی عالی دارد و قیمت نهایی‌اش ۷۰۰ میلیون تومان است!»

وی اضافه کرده بود: «هر قطعه قبر‌های قدیمی وقتی سند مالکیت می‌گیرید به یک قبر سه طبقه می‌تواند تبدیل شود. هر یک از این سه طبقه را در بازار خرید و فروش در قطعه ۹۲، ۸۵۰ میلیون تومان می‌فروشند ولی قطعه‌های ۱ تا ۱۰ تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان نیز رقم فروش می‌رسد.»

قیمت‌های نجومی برای خانه‌ آخرت تنها به آرامستان «بهشت زهرا» محدود نمی‌شود.در سال جاری فروش قبرهای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی در استان ایلام یا پیشنهاد ۲ میلیارد تومانی برای یک قبر در «امامزاده محمدباقر» استان بوشهر خبرساز شده بود.

از سوی دیگر، در دوران شیوع کرونا مراسم خاکسپاری و یادبود به شکل رایج یا برگزار نمی‌شود و یا تعداد بسیار اندکی در آنها شرکت می‌کنند و به همین دلیل هزینه سنگین برگزاری مراسم ختم و یادبود حذف شده است. با اینهمه باز هم بسیاری از خانواده‌ها از پس هزینه خرید سنگ مزار برای عزیزان خود بر نمی‌آیند

برگرفته ای از سایت کیهان لندن،  ۷ مارس ۲۰۲۲