اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ رهبران ۳ کشور عضو ناتو به کی‌یف سفر می‌کنند

چهارمین دور از گفتگوها بین روسیه و اوکراین در حالی روز سه‌شنبه ادامه خواهد یافت که ۲۰ روز از آغاز تهاجم نظامی روسیه به همسایه غربی خود می‌گذرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه گفت که ارتش روسیه احتمال به دست گرفتن کنترل «کامل» شهرهای بزرگ اوکراین را منتفی نمی‌داند. آخرین آمار سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که شمار افرادی که از زمان آغاز جنگ مجبور به فرار از اوکراین شده‌اند به دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هشدار داده است که تبعات جنگ اوکراین می‌تواند منجر به «طوفانی از قحطی» در شماری از کشورهای جهان شود.

آخرین اخبار و تحولات مرتبط با جنگ اوکراین در روز سه‌شنبه ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

سفر رهبران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی به کی‌یف با هدف ابراز همبستگی اتحادیه اروپا انجام می‌شود
دولت لهستان اعلام کرد که سفر ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر این کشور به اوکراین در راستای ابراز همبستگی «بی چون و چرای» اتحادیه اروپا با این کشور انجام می‌شود. نخست‌وزیر لهستان قرار است روز سه‌شنبه به همراه همتایانش از جمهوری چک و اسلوونی به کی‌یف سفر کند.
این سفر در حالی انجام می‌شود که پایتخت اوکراین از ساعات اولیه روز سه‌شنبه با حملات توپخانه‌ای روسیه روبرو است. امدادگران در کی‌یف می‌گویند دستکم دو نفر در حملات روز سه‌شنبه کشته شده‌اند.
رهبران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی قرار است در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار کنند.
هر سه کشور لهستان، جمهوری چک و اسلوونی عضو ناتو هستند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین می‌گوید کشورش تاثیرپذیری از تحریم‌های وضع شده از سوی کشورهای غربی علیه روسیه را رد می‌کند.
وی در جریان گفتگوی تلفنی با همتای اسپانیایی خود اظهار داشت: «چین در بحران اوکراین جانبدار نیست و نمی‌خواهد تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گیرد.»

دولت لهستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان به همراه همتایان خود از جمهوری چک و اسلوونی در بیستمین روز از جنگ اوکراین به کی‌یف سفر خواهد کرد.
هر سه کشور لهستان، جمهوری چک و اسلوونی عضو ناتو هستند.
گروهی از معترضان روز دوشنبه برای مدت کوتاهی خانه مجلل آلگ دریپاسکا، الیگارش روس را در لندن تسخیر کردند.
معترضان از دیوارهای این عمارت مجلل پرچم اوکراین و بنری که بر روی آن عبارت «این ملک آزاد شد» نوشته بود آویزان کردند.
پلیس لندن مدتی بعد با حضور در محل چهار معترض را بازداشت کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که برق نیروگاه چرنوبیل که بیش از سه دهه پیش محل ناگوارترین سانحه هسته‌ای جهان بود وصل شده است.
بنا به اعلام این نهاد بین‌المللی مقامات اوکراین وصل جریان برق به این نیروگاه را به آژانس اطلاع داده‌اند. بنا به همین گزارش مقامات اوکراین دلیل قطع جریان الکتریسیته به مرکز چرنوبیل را آسیب‌های وارده به خطوط انتقال برق از طرف «نیروهای اشغالگر» ذکر کرده‌اند.
در جریان انفجار راکتور هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ میلادی صدها نفر کشته شدند.

گروه‌های امدادرسان در کی‌یف، پایتخت اوکراین می‌گویند دو منطقه مسکونی این شهر صبح روز سه‌شنبه مورد حمله قرار گرفت. ارتش اوکراین این حملات را از نوع توپخانه‌ای توصیف کرد.
بنا به گزارش‌ها ساختمانی ۹ طبقه در شمال غربی کی‌یف هدف یکی از این حملات بود. امدادگران می‌گویند که دستکم دو نفر در حملات صبح روز سه‌شنبه به کی‌یف کشته شدند.
حملات توپخانه‌ای به منطق مسکونی کی‌یف در حالی صورت می‌گیرد که بر شدت درگیری‌ها در اطراف پایتخت اوکراین افزوده شده است.
حملات روز دوشنبه به کی‌یف نیز شماری کشته و مجروح بر جای گذاشته بود.

ناسا روز دوشنبه ابراز اطمینان کرد که فضانورد آمریکایی حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی طبق برنامه از پیش برنامه‌ریزی‌شده طی هفته‌های آینده با فضاپیمای روسی سویوز به زمین باز خواهد گشت.
به گفته مسئولان ناسا همکاری تنگاتنگ آنها با مقامات فضایی روسیه با وجود افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو همچنان ادامه دارد.
فضانورد آمریکایی حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی از ماه آوریل سال ۲۰۲۱ در این ایستگاه به سر می‌برد و قرار است روز ۳۰ مارس به زمین بازگردد.
فضاپیماهای سویوز طی نزدیک به یک دهه تنها راه رفت و آمد بین زمین و ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند.

یک زن معترض به حمله نظامی روسیه به اوکراین دوشنبه شب در جریان پخش زنده پربیننده‌ترین برنامه خبری تلویزیون روسیه با پلاکاردی در مقابل دوربین ظاهر شد.
یک سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر در روسیه نام این زن معترض را مارینا اووسیانیکووا اعلام کرد. بنا به همین گزارش او یکی از کارمندان شبکه تلویزیونی «پروی کانال» است.
گزارش‌ها حاکی است که این زن معترض پس از حضور کوتاهش در مقابل دوربین بازداشت شد و به کمیساریای پلیس انتقال یافت.
بر روی پلاکاردی که مارینا اووسیانیکووا در دست داشت نوشته شده بود: «نه به جنگ! تبلیغات سیاسی را باور نکنید! به شما در اینجا دروغ می‌گویند.»
تنها استفاده از واژه «جنگ» برای توصیف حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌تواند منجر به صدور حکم ۱۵ حبس برای معترضان در روسیه شود.

گزارش‌ها از کی‌یف، پایتخت اوکراین از شنیده شدن صدای دست‌کم سه انفجار مهیب در مرکز این شهر حکایت دارد. هنوز منشاء این انفجارها که صبح روز سه‌شنبه روی داد مشخص نیست.
هنوز هیچ کدام از منابع رسمی درباره وقوع انفجار در کی‌یف اظهارنظری نکرده‌اند.
بیش از نیمی از سه میلیون نفر از جمعیت کی‌یف از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از این شهر خارج شده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۵ مارس ۲۰۲۲