درخواست “اقدام فوری” عفو بین‌الملل برای شکرالله جبلی، زندانی دوتابعیتی

عفو بین‌الملل با انتشار درخواست “اقدام فوری” برای زندانی سیاسی دوتابعیتی؛ شکرالله جبلی نسبت به وضعیت سلامتی او به شدت ابراز نگرانی کرده است. این شهروند ایرانی-استرالیایی از ژانویه ۲۰۲۰ در ایران زندانی است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری برای آزادی شکرالله جبلی شده است. این شهروند ۸۲ ساله ایرانی-استرالیایی از بهمن ماه ۱۳۹۸ در زندان اوین به سر می‌برد.

جبلی به دلیل اتهامات اقتصادی در ۱۱ بهمن سال ۹۸ (۳۱ ژانویه ۲۰۲۰) دستگیر شد. عفو بین‌الملل نوشته که او دچار بیماری‌های متعددی از جمله سنگ کلیه، سابقه سکته مغزی، سیاتیک در پاها، فشار خون بالا و فتق ناف است و نیاز به جراحی دارد.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده‌ است: «مقامات ایرانی شکرالله جبلی، تبعه ایرانی-استرالیایی ۸۲ ساله زندانی را با محروم کردن عمدی از مراقبت‌های پزشکی تخصصی کافی و خودداری از رساندن دارو برای چندین بیماری وخیم او، شکنجه می کنند. با توجه به سن و وضعیت نامناسب وی و همچنین نقض حق محاکمه عادلانه و بازداشت خودسرانه، او باید فورا آزاد شود.»

این زندانی ۸۲ ساله در اوایل سال ۲۰۲۱ به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل شد اما ماموران زندان همان روز دوباره او را به بیمارستان بازگرداندند. به نوشته عفو بین‌الملل تا ژانویه ۲۰۲۲ مقامات زندان از رساندن مراقبت‌های پزشکی به آقای جبلی خودداری می‌کردند و تازه در این ماه به او اجازه دادند با هزینه خودش برخی از داروهایش را خریداری کند.

روز هشتم مارس (۱۷ اسفند) زندانیان آقای جبلی را بیهوش و بدون هیچ واکنش حیاتی پیدا کرده و بلافاصله به مقامات زندان اطلاع می‌دهند اما مقامات زندان از انجام مراقبت‌های پزشکی برای او خودداری می‌کنند.

روز ۱۱ مارس در صفحه توییتر “شکرالله را آزاد کنید” که ظاهرا توسط فرزند آقای جبلی اداره می‌شود، این پیام منتشر شد: «تایید شده که آقای جبلی به هوش است اما کاملا هوشیار نیست. گفته شده که آقای جبلی از بی‌اختیاری ادرار رنج می‌برد و عملکرد حرکتی او محدود است.»

به نوشته عفو بین‌الملل رئیس زندان اوین و رئیس درمانگاه زندان طی نامه‌هایی به تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۹ خطاب به دادسرا که در مورد مرخصی استعلاجی زندانیان تصمیم می‌گیرد، ادامه حبس شکرالله جبلی را “تهدید کننده حیات او” دانستند. با این وجود مقامات قضایی ایران از رساندن مراقب‌های پزشکی ضروری به این زندانی خودداری کرده و برای او هفت میلیارد تومان وثیقه تعیین کرده‌اند؛ مبلغی که آقای جبلی قادر به پرداختش نیست.

بنا بر گزارش عفو بین‌الملل، این زندانی ۸۲ ساله همراه با ۱۹ زندانی دیگر در یک سلول به سر می‌برد و مجبور است روی زمین بخوابد.

بنا بر اطلاعاتی که به دست عفو بین‌الملل رسیده است، جبلی با دعاوی مالی مختلفی که از سوی شاکیان اقامه شده با دو پرونده مختلف روبروست. او در یک پرونده به چهار سال و نیم حبس محکوم شده و پرونده دوم او هنوز در حال رسیدگی است.

شکرالله جبلی از انتخاب وکیل انتخابی خودش محروم است و قاضی پرونده دوم نیز خواستار برکناری وکیل منتخب او شده است.

منابع آگاه به عفو بین‌الملل گفته‌اند که دادستانی و سایر مقامات قضایی علیرغم درخواست‌های متعدد برای بررسی شواهدی که می‌تواند منجر به تبرئه این متهم شود، از این اقدام خودداری کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۶ مارس ۲۰۲۲