اخبار تجاوز روسیه به اوکراین؛ روسیه یک کارخانه را در محوطه فرودگاه لویو ویران کرد

همزمان با آغاز چهارمین هفتۀ جنگ اوکراین، سازمان ملل هشدار داد که تداوم درگیری‌های خونین باعث خواهد شد که بخش قابل توجهی از این کشور دچار فقری گسترده شود.

درپی حمله روسیه به اوکراین که در ۲۴ فوریه آغاز شد، تا کنون بیش از ۳ میلیون اوکراینی مجبور به ترک خانه‌های خود و تن دادن به آوارگی شده‌اند و بمباران‌های گسترده مناطق مسکونی نیز هزاران کشته یا زخمی برجای گذاشته است.

روز پنج‌شنبه فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده خواستار تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بحث دربارۀ اوکراین شدند.

بسیاری از کشورها حملات گسترده روسیه به مناطق مسکونی اوکراین را «جنایت جنگی» توصیف کرده‌اند و بر همین اساس نیز بریتانیا اعلام کرد که با هدف کمک به این کشور، تسلیحات ضد هوایی و پرسنل نظامی بیشتری به لهستان می‌فرستد.

در آنسوی جبهه نبرد نیز ولادیمیر پویتن، رئیس جمهوری روسیه طی سخنرانی جدیدی که از تلویزیون این کشور پخش شد، روس‌هایی را که از این جنگ حمایت نمی‌کنند «خائن» خطاب کرد و گفت: «ما همیشه قادر خواهیم بود که وطن‌پرستان واقعی را تفاله‌ها و خائنان تشخیص دهیم.»

کرملین همچنین از ایالات متحده به دلیل سخنان اخیر جو بایدن که پوتین را «جنایتکار جنگی» خوانده بود، بشدت انتقاد کرد.

بنا بر اعلام نیروهای مسلح اوکراین، روسیه بامداد جمعه ۶ موشک به سمت شهر لویو در غرب این کشور شلیک کرده است که به احتمال زیاد، این موشک‌ها کروز بوده‌اند و از هواپیماهای جنگی بر فراز دریای سیاه شلیک شده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید که دو فروند از این موشک‌ها توسط سامانه‌های پدافند هوایی رهگیری شده است.

به گفتۀ شهردار لویو، موشک‌ها به یک کارخانه تعمیر هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصابت کردند. او گفت که کار در این کارخانه قبل از اصابت موشک متوقف شده بود و در این مرحله گزارشی از تلفات وجود ندارد.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که ارتش روسیه و دیگر نیروهای متحد مسکو اکنون در مرکز شهر ماریوپل در حال نبرد هستند.

بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه، سخنگو ارتش روسیه همچنین ادعا کرد که نیروهای روسیه اکنون ۹۰ درصد از این منطقه را در کنترل دارند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل می‌گوید با وجود عدم پیگیری موضوع رای گیری درباره قطعنامه وضعیت انسانی در اوکراین، نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل تشکیل خواهد شد و او قصد دارد در این نشست اسناد جدیدی را دربارۀ ادعای مسکو مبنی بر وجود «آزمایشگاه‌های بیولوژیکی» آمریکا در خاک اوکراین ارائه کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که روسیه از برگزاری جلسه رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه برای قطعنامه وضعیت انسانی در اوکراین منصرف شده است که دلیل آن نیز عدم حمایت حتی نزدیک‌ترین متحدان روسیه از این قطعنامه بوده است.

بنا به گفته یک دیپلمات که نخواسته است نامش فاش شود، گفت: «آنها برای متن خود، که به گفته آنها بر موضوعات انسانی متمرکز بود، از متحدانشان درخواست حمایت مشترک کردند؛ اما پاسخی نگرفتند. به این معنی که نه چین و نه هند از ابتکار بحث برانگیز روسیه حمایت نکردند.»

تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در اوکراین به ۴۳ بیمارستان و مرکز بهداشتی در این کشور حمله شده است.

این سازمان که تا کنون اقدام به ارسال تجهیزات پزشکی به اوکراین و راه اندازی یک مرکز درمانی صحرایی در لهستان برای کمک به پناهندگان اوکراینی کرده، همچنین اعلام کرد که به زودی ۲۰ تیم فوریت‌های پزشکی نیز به اوکراین می‌فرستد.

تدروس آدهانوم درباره درگیری در دیگر نقاط جهان نیز گفت: «از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۹ حمله به مراکز درمانی در سراسر جهان، از جمله در افغانستان، بورکینافاسو، کنگو، لیبی، نیجریه، فلسطین، سودان و سوریه انجام شده است.»

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، که آخرین رسانه بین‌المللی است که هنوز در ماریوپل خبرنگار دارد، شدت بمباران ها در این شهر در مقایسه با ده روز گذشته «دو برابر» شده است.

خبرنگار این آژانس آمریکایی همچنین اعلام کرد که در حال حاصر بسیاری از ساختمان‌های غیرنظامی نیز هدف گرفته می‌شوند.

در حالی که دو روز پس از بمباران ساختمان تئاتر ماریوپل، کار آوار برداری و جستجوی بازماندگان همچنان ادامه دارد، روسیه ادعا کرد که این مکان توسط گردان ملی‌گرای اوکراینی «آزوف» ویران شده است.

به گفته مقامات شهر ماریوپل، در زمان بمباران «بیش از هزار» نفر در پناهگاهی در زیر ساختمان تئاتر ماریوپل پناه گرفته بودند.

هنوز هیچ گزارشی از تلفات این حمله اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید: نقش و اهمیت باتالیون آزوف در جنگ اوکراین؛ آیا اعضای این گروه نئونازی‌ هستند؟

وزیر فرهنگ ایتالیا اعلام کرد که رم آماده است به اوکراین در بازسازی ساختمان تئاتر شهر ماریوپل که روز چهارشنبه هدف بمباران سنگین نیروهای روسیه قرار گرفت، کمک کند.

در واکنش ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پیامی توییتری ضمن سپاسگزاری از ایتالیا اعلام کرد: «با هم همۀ کشور را تا آخرین آجر بازسازی خواهیم کرد.»

شورشیان تحت حمایت روسیه در جمهوری خودخواندۀ لوهانسک، توانستند کنترل ساختمان‌های دولتی در شهر روبیژن واقع در شرق اوکراین را به دست بگیرند.

بنا بر اعلام مقامات شهر، بمباران‌ها همچنان ادامه دارد و «دشمن» در حال ویران کردن تمام شهر است.

بیش از دو هفته است که مردم این شهر در پناهگاه‌ها به سر می‌برند و به گفتۀ مقامات، کمک‌رسانی به غیرنظامیان بسیار مشکل شده است.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین در تلاش است که با ایجاد یک کریدور، امکان تخلیه ساکنان شهر را فراهم کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است روز جمعه رؤسای جمهور آمریکا و چین با یکدیگر بر سر بحران اوکراین گفتگو کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد که قرار است در جریان این گفتگو ، جو بایدن به همتای چینی خود دربارۀ ارسال کمک نظامی به روسیه هشدار دهد.

او تاکید کرد حمایت نظامی پکن از مسکو در این جنگ، اقدامات تلافی‌جویانۀ واشنگتن را در پی خواهد داشت.

بلینکن گفت: «چین باید مسئولیت هر اقدامی را که با هدف حمایت از تجاوز روسیه انجام شود، بر عهده بگیرد و ما در تحمیل هزینه بر این کشور تردید نخواهیم کرد.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۸ مارس ۲۰۲۲