دستکم ۲۷ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی روز گذشته و روز دوشنبه ۱۶ خردادماه، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای، شیراز، اصفهان، ساری، تبریز، ارومیه، بجنورد، خرم آباد، اراک، اردبیل، اهواز، کرج و مشهد در مقابل ساختمان اداره تامین اجتماعی این شهرها، در کرمان، زنجان و بندرعباس در مقابل ساختمان استانداری، در شیراز، رشت، قزوین و کرمانشاه در مقابل ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در شوش، شوشتر و دزفول در مقابل فرمانداری و در تهران در دو تجمع جداگانه در مقابل مجلس شورای اسلامی و ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعدادی از کارگران شهرداری شوش در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر، گروهی از اهالی شهر پرند در شهرستان رباط کریم در این شهر و جمعی از نیروهای شرکتی جهاد کشاورزی ایلام در مقابل ساختمان استانداری، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع بازنشستگان در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه‌ی مزدی شورای عالی کار و تصمیم دولت مبنی بر افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح صورت گرفته است. تجمع و راهپیمایی بازنشستگان تامین اجتماعی شوش و هفت تپه، در خیابان های منتهی به ساختمان فرمانداری شهرستان شوش صورت گرفت.

در تبریز اعتراض حدود هزار تن از بازنشستگان از مقابل اداره کل تأمین اجتماعی آغاز شد و از خیابان آبرسان به مقابل استانداری ختم شد. «بازنشسته بیدار است، بر حق خود آگاه است»،‌ «نیروی انتظامی، حمایت، حمایت» «هزینه‌ها دلاریه، حقوق ما ریالیه»، «تورم ۱۰۰ درصد، افزایش ۱۰ درصد»‌ «وزیر بی کفایت ، استعفا استعفا» ، «ننگ ما، ننگ ما، وزیر الدنگ ما» « وعده وعید کافیه ، سفره ما خالیه» « رئیسی دروغگو، حاصل وعده هات کو» از جمله شعارهای بازنشستگان در تجمعات اعتراضی روز جاری بود.

روز گذشته با اعلام وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی حداقل حقوق بازنشستگان ۵۷.۴ درصد افزایش یافت و ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان اعلام شد.

این افزایش حقوق طبق مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱ برای سایر سطوح ۱۰ درصد تعیین شده است. وزارت کار اعلام کرد برای حقوق‌های زیر ۱۰ میلیون تومان، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان نیز به منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران به حقوق سال جازی از خرداد اضافه خواهد کرد.

گفتنی است بازنشستگان تأمین اجتماعی خواستار افزایش حقوق به میزان نرخ تورم هستند، اما دولت، مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی برای غیرحداقل‌بگیران را اجرا نکرده است.

تجمع نیروهای شرکتی جهاد کشاورزی در ایلام
به گزارش کانال شهرخبر بدره، دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱، شماری از نیروهای شرکتی جهاد کشاورزی ایلام در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع این شهروندان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان صورت گرفته است.

تجمع کارگران شهرداری شوش
به گزارش ایلنا، دوشنبه ۱۶ خردادماه، جمعی از کارگران مجموعه شهرداری شوش در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های داده شده از سوی مسئولان برای وصول مطالبات‌شان، در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران می‌گویند برخلاف وعده‌ای که مسئولان فرمانداری شوش، شهردار و اعضای شورای شهر به آن‌ها داده بودند، هنوز پولی به حساب کارگران پرداخت نشده است.

کارگران گفتند: در آخرین اجتماع صنفی کارگران شهرداری شوش که اردیبهشت ماه مقابل ساختمان فرمانداری شوش، شهرداری و شورای شهر برگزار شد، مسئولان شهرستانی وعده داده بودند تا یک هفته آینده به مطالبات ما رسیدگی کنند که هنوز عملی نشده است.

کارگران شهرداری شوش تاکید کردند: افزایش معوقات مزدی کارگران شهرداری شوش به کمبود منابع مالی بر می‌گردد که در حال حاضر پرداخت آن از ابتدای اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به تاخیر افتاده است. متاسفانه اعضای شورای شهر شوش به خواسته قانونی و مشکلات معیشتی کارگران اهمیتی نمی‌دهند. تاکنون چندین‌بار با امید حمایت اعضای شورای شهر به دفاتر آنان مراجعه کردیم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

آن‌ها با بیان اینکه در شرایط فعلی، مدیران شهری باید منابع مالی خود را با الویت‌بندی هزینه کنند، گفتند: شهرداری برای جبران منابع مالی خود ابتدا باید هزینه‌های غیرضروری خود را حذف کند و از انجام پروژه‌های جدید بپرهیزد.

کارگران در خاتمه تصریح کردند: در پیگیری مطالبات صنفی کارگران، شهرداری و اعضای شورای شهر به جای چاره‌اندیشی از کارگران درخواست می‌کنند شرایط بی‌پولی شهرداری را درک کنند. در این میان یکی از کارگران واحد عمران شهرداری نیز به دنبال پیگیری مطالبات صنفی خود و همکارانش بیکار شد.

تجمع شماری از شهروندان در پرند
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز یکشنبه ۱۵ خردادماه، شماری از اهالی شهر پرند واقع در شهرستان رباط کریم در این شهر تجمع کردند.

بنابر این گزارش، تجمع این شهروندان در اعتراض به قطعی آب در این منطقه و عدم پاسخگویی مسئولان متولی صورت گرفته است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۷ ژوئن ۲۰۲۲