بازداشت دستکم ۳۹ شهروند معترض در یاسوج و بهبهان

در جریان اعتراضات شب گذشته در یاسوج دستکم ۳۵ شهروند از جمله شماری دختر نوجوان بازداشت و مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفتند. همچنین ۴ شهروند در بهبهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که تا کنون یکی از آنان آزاد شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص ضمن احراز هویت یکی از شهروندان بازداشتی به نام “حامد خلیلی”، به هرانا گفت: در تجمع دیشب میدان عدل یاسوج حداقل ۳۵ نفر بازداشت و به یک سوله قدیمی در جاده قبرستان شرف‌آباد یاسوج منتقل شدند که بین بازداشتی ها یک دختر ۱۲ساله و چند دختر ۱۶ و ۲۰ ساله هست. به گفته برادر یکی از بازداشت شدگان، نیروهای امنیتی آنان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.
از سوی دیگر محمد شهرویی، سلمان شهرویی و میلاد پرتو شهروندان اهل بهبهان و عباس حمید اهل رامشیر در جریان اعتراضات سراسری در بهبهان بازداشت شدند.

یک منبع مطلع با بیان اینکه محمد شهرویی آزاد شده است، به هرانا گفت: عباس حمید توسط شخصی به نام آلاله، یکی از نیروهای اداره اطلاعات بهبهان در ترمینال این شهر بازداشت شد.

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. هرانا با انتشار گزارشی ۲۱۵ صفحه ای به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات جاری (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص داد. در گزارش مذکور علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۶۰۴ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه شده است. همچنین در کنار بخش های متعدد دیگر، مجموعه کاملی از ۶۹۸ گزارش ویدیویی راستی آزمایی شده به تفکیک زمان و موضوع در این گزارش لحاظ شده است. همچنین این گزارش اعتراضات در ۳۴۲ نقطه کشور در تمام استانهای کشور از جمله ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه را بررسی کرده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲