بازداشت پنجمین تبعه‌ فرانسه در ایران

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه تایید کرد تعداد اتباع بازداشتی این کشور در ایران به پنج نفر رسید. او این خبر را پس از این اعلام کرد که هفته گذشته گفته بود کشور در حال بررسی است تا روشن شود یک تبعه دیگر این کشور در ایران بازداشت شده است یا نه.

به گزارش بی‌بی‌سی، فرانسه از اتباع خود خواست هر چه زودتر ایران را ترک کنند و گفت آنها در معرض خطر «بازداشت‌های خودسرانه» قرار دارند.

پیشتر چهار شهروند فرانسوی با اتهام‌‌های امنیتی در ایران زندانی بودند. دولت فرانسه خواهان «آزادی فوری» شهروندان خود شده بود اما مقام‌های ایران مدت‌هاست که موضوع «تبادل زندانیان» را مطرح کرده‌اند.

وزیر خارجه فرانسه نام پنجمین شهروند بازداشتی فرانسه در این کشور را اعلام نکرد.

او اما گفت «امیدوارم امروز با وزیر امور خارجه ایران صحبت کنم تا بار دیگر آزادی فوری همه هموطنان‌مان که در ایران بازداشتند تاکید کنم».

او در عین حال با اشاره به نشست آتی وزرای خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد «اتحادیه اروپا دیروز با جنبه‌های فنی بسته تحریمی موافقت کرد که کسانی را هدف قرار می‌دهد که پشت سرکوب‌های اخیر [ایران] قرار دارند.»

فرانسه سرکوب اعتراضات چند هفته گذشته در ایران را محکوم کرده بود.

پخش اعتراف تلویزیونی

در روزهای گذشته نیز حکومت ایران اعترافات تلویزیونی دو شهروند فرانسوی را پخش کرد که گفتند سفرشان به ایران «برای آماده کردن شرایط برای انقلاب و سرنگونی رژیم اسلامی ایران» بوده است.

این دو تن، سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه و همسرش ژاک پری بودند که ۵ ماه پیش در ایران بازداشت شدند. حکومت ایران اما مدعی شده آنها با سازمان امنیت فرانسه همکاری داشتند و به افرادی «اسلحه» تحویل داده‌اند.

این اعترافات تلویزیونی که فرانسه آن را «شرم‌آور» خوانده در حالی پخش شد که در پی کشته شدن مهسا امینی زن ۲۲ ساله در بازداشت پلیس، ایران چهار هفته است که صحنه اعتراضاتی ضد حکومتی است.

نهادهای مستقل کارگری از جمله شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران این اعترافات را «سناریوسازی‌های تکراری وزارت اطلاعات علیه فعالان کارگری و سندیکایی» خواند.

دو زندانی دیگر: فریبا عادل‌خواه و بنجامن بر‌یر

تیرماه امسال وزارت خارجه فرانسه بخش توصیه‌های مسافرتی خود را به روز کرد و از شهروندان خود از جمله شهروندان با تابعیت مضاعف ایرانی خواسته بود از سفر به ایران خودداری کنند.

هشدار تیرماه پس از آن صادر می‌شود که گزارش شده حکم هشت سال زندان بنجامن بر‌یر یک شهروند فرانسوی دیگر در ایران تایید شد.

سعید دهقان وکیل او اعلام کرده که در حکم موکلش فرانسه به عنوان دولت متخاصم معرفی شده و «تخصص بنجامین بریر در رشته انفورماتیک، داشتن بیش از یک هارد و تلفن همراه» و همچنین «همدردی با قربانیان هواپیمای ساقط شده اوکراینی» عنوان شده است.

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-‌فرانسوی که در سال ۱۳۹۸ بازداشت شد دیگر تبعه بازداشتی فرانسه در ایران است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲