خیزش سراسری ایرانیان؛ «این سر برای هیچ رژیمی خم شدنی نیست»

نودوششمین روز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی با اعتصاب‌های گسترده در شهرهای مختلف، اعتصاب سینماگران مقابل زندان اوین و تجمع رزیدنت‌های بیمارستان رسول اکرم آغاز شد و با شعارهای شبانه مردم از پشت‌بام‌ها و پنجره‌های خانه‌ها در شهرهای مختلف به پایان رسید.

گروهی از اهالی سینما روز سه‌شنبه ۲۹ آذر، در اعتراض به بازداشت ترانه علیدوستی برای سومین روز متوالی جلو زندان اوین تجمع کردند. تجمع اعتراضی رزیدنت‌های بیمارستان رسول اکرم هم که از روز دوشنبه آغاز شده بود، در روز دوم نیز ادامه یافت. معترضان در این تجمع شعارهایی مانند «علوم پزشکی خائنه، دروغ می‌گه حامیه» سر دادند.

ویدیویی هم از اقدام اعتراضی یک سرباز بالای دیوار پادگانی در تهران منتشر و به‌سرعت فراگیر شد. این سرباز که به گفته کاربران رسانه‌های اجتماعی، نام و هویتش مشخص نیست، در اقدامی نمادین، برای اعتراض به احکام اعدام بالای دیوار پادگان رفت و طناب دار به گردن خود آویخت.

آویزان کردن طناب‌ دار اکنون به یکی از نمادهای اعتراضی مردم ایران تبدیل شده است و نمونه‌هایی از آن از دانشگاه‌ها گرفته تا اتوبان‌ها دیده می‌شود؛ معترضان شامگاه سه‌شنبه از پل اتوبان همت چندین طناب‌ دار آویزان کردند. در اتوبان امام علی تهران هم بنری با این مضمون آویزان شد: «بلوچستان جان ایران است»

مناطق مختلفی از تهران روز سه‌شنبه صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی مردم بود؛ تجمع محله سلسبیل با حضور گسترده معترضان به صحنه رویارویی مردم و نیروهای سرکوب تبدیل شد. ساکنان شهرک اکباتان نیز با وجود تهدیدهای مداوم، بار دیگر به خیابان آمدند و شعارهایی مانند «وقتشه انقلابه، راهشم اعتصابه» سر دادند. ویدیوهایی که از این منطقه منتشر شد، نشان می‌دهد که نیروهای سرکوب به‌سوی مردم و خانه‌ها تیراندازی کرده‌اند.

تجمع‌های متعدد دیگری نیز در مناطق انقلاب، آریاشهر، بلوار فردوس، صادقیه، شهرک نفت پونک و شهرک چیتگر برگزار شد و معترضان شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌ای» و «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» سر دادند.

اعتراض‌ها در دیگر شهرهای ایران نیز مانند روزهای گذشته ادامه یافت. در گلشهر کرج، مردم بار دیگر به خیابان آمدند و علیه حکومت شعار دادند. در رودسر، معترضان روی پل‌ هوایی‌های این شهر عکس‌هایی از کشته‌شدگان خیزش سراسری را نصب کردند. مردم معترض فیروزآباد نیز دفتر امام‌جمعه این شهر را که نماینده علی خامنه‌ای محسوب می‌شود، آتش زدند.

مراسم هفتم دکتر آیدا رستمی در گرگان نیز به صحنه رویارویی مردم و نیروهای سرکوب حکومتی تبدیل شد. معترضان در این مراسم، شعارهایی مانند «آیدای ما رو بردند، جنازه‌شو آوردن» سر دادند. آیدا رستمی، یک پزشک عمومی بود که پنهانی به مجروحان خیزش سراسری امدادرسانی می‌کرد. او شامگاه دوشنبه ۲۱ آذر ناپدید شد و پیکر بی‌جانش را ۲۳ آذر در حالی‌ که نشانه‌های شکنجه شدید بر آن هویدا بود، به خانواده‌اش تحویل دادند.

شامگاه سه‌شنبه، ویدیوهایی از بانگ شبانه مردم در شهرهای مختلف از جمله اصفهان و مشهد منتشر شد. همچنین بر اساس گزارش شاهدان محلی، روز سه‌شنبه میان معترضان ایذه و نیروهای سرکوب درگیری شدیدی رخ داد که در نتیجه آن، سه شهروند معترض به نام‌های مجاهد کورکور، محمد احمدی و حسین سعیدی کشته شدند. در پیوند با همین خبر، صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان، روز سه‌شنبه گفت که در عملیات مشترک وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و فراجا، دو نفر از «عوامل دخیل» در تیراندازی به مردم ایذه بازداشت و دو نفر نیز کشته شدند.

نیروهای حکومتی در جریان اعتصاب‌ها و اعتراض‌های سراسری روز ۲۵ آبان هم به سوی مردم ایذه تیراندازی کردند و شماری از مردم از جمله دو کودک به نام‌های کیان پیرفلک و سپهر مقصودی را کشتند. جمهوری اسلامی ایران پس‌ از این اتفاق، ادعا کرد که «تروریست‌ها» به مردم تیراندازی کرده‌اند.

به گفته فعالان محلی، افرادی که روز سه‌شنبه کشته شدند، نه تنها «تروریست» نبودند بلکه در روز حادثه به کمک مردم نیز شتافتند. برخی کاربران تعدادی از روایتگر‌های (استوری)‌ حسین سعیدی را بازنشر کرده‌اند که پس از حادثه تیراندازی ۲۵ آبان، خطاب به نیروهای سرکوب نوشته بود: «کسانی که کشتین و چندین نفری که در زندان شکنجه می‌دین، اینا همه برادران و خواهران من بودند. من هم تلافی می‌کنم. تک‌تک شما به سزای اعمالتون می‌رسید. این سر برای هیچ‌‎ رژیمی خم‌شدنی‌ نیست.»

به گفته منابع محلی، حسین سعیدی در شب تیراندازی به مردم کمک می‌کرد و شماری از نیروهای حکومتی را هدف قرار داد و مانع گسترش بیشتر فاجعه شد. با وجود این شواهد، به نظر می‌رسد که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران قصد دارند تیراندازی به سوی مردم را به معترضان نسبت دهند.

بررسی‌های خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، حاکی از آن است که نیروهای سرکوب تاکنون دست‌کم ۵۰۶ تن از جمله ۶۹ کودک را کشته‌ و بیش از ۱۸ هزار و ۴۵۰ نفر از جمله ۶۵۲ دانشجو را بازداشت کرده‌اند. با این حال، ۱۶۱ شهر ایران و ۱۴۴ مرکز دانشگاهی به خیزش سراسری پیوسته‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همچنان می‌کوشند با توسل به ارعاب و تهدید، قیام مردمی را سرکوب کنند. مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، روز سه‌شنبه به حاکمیت توصیه کرد برای جلوگیری از تلفات بیشتر و فروپاشی اجتماعی، به خواسته مردم تن بدهد. او در توییتی نوشت: «مردم ایران در داخل و خارج به این نتیجه رسیده‌اند که وضعیت موجود غیرقابل‌تحمل است و باید تغییرات شکل بگیرد.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲