سفیر آمریکا: ایران در حال بررسی فروش صدها موشک بالستیک به روسیه است

سفیر و نماینده ایالات متحده در سازمان ملل جمعه ۲۳ دی ماه در نشست شورای امنیت درباره جنگ روسیه علیه اوکراین نسبت به تداوم همکاری تسلیحاتی جمهوری اسلامی با مسکو هشدار داد.

لیندا توماس گرینفیلد تاکید کرد که کشورش اخیراً نیز به این شورا هشدار داد که ایران و کره شمالی قصد دارند مواد ممنوعه به روسیه منتقل کنند.

سفیر آمریکا گفت: « ایران از ماه اوت (مرداد ماه) با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد صدها پهپاد به روسیه ارسال کرده است. روسیه از این پهپادهای ایرانی برای ضربه زدن به زیرساخت‌های انرژی اوکراین استفاده می‌کند و میلیون‌ها غیرنظامی اوکراینی در این سرمای زمستان از دسترسی به برق، گرما و خدمات حیاتی محروم شده‌اند.»

او اضافه کرد: «مردم اوکراین امروز در نتیجه حمایت ایران ( از روسیه) رنج می‌برند و می‌میرند.»

لیندا توماس گرینفیلد همجنین گفت: «ما معتقدیم که ایران اکنون در حال بررسی فروش صدها موشک بالستیک به روسیه و همچنین نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است. از ایران می‌خواهیم تجدید نظر کرده و چنین اقداماتی را انجام ندهد.»

سفیر آمریکا در ادامه از جامعه بین المللی خواسته است در راستای حمایت از صلح جهانی از ایران بخواهند که حمایت نظامی از روسیه را متوقف کند.

اوکراین می‌گوید ایران ۱۷۰۰ پهپاد تحویل روسیه داده که صدها فروند از آن‌ها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله سیستم برق این کشور و همچنین اماکن مسکونی به‌کار رفته‌اند.
ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، در هفته‌های اخیر اعلام کرد که روسیه بیش از ۲۵۰ فروند پهپاد دیگر از ایران دریافت کرده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم روز گذشته گفت که ارسال و فروش پهپادهای «مرگبار» ایران به مسکو برای کاربرد در تهاجم نظامی ادامه‌دار ارتش روسیه به اوکراین، ممکن است «مشارکت در جنایات جنگی» قلمداد شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳