درخواست کمک پادشاه اردن از امریکا برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران

ملک عبدالله، پادشاه اردن، روز یکشنبه ۱۴ اسفند در دیدار با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، گفت که کشورش برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر در امتداد مرزهای خود با سوریه که شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران متهم به دست داشتن در آن هستند، به کمک نیاز دارد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که سفر لوید آستین به خاورمیانه برای نشان دادن حمایت از متحدان واشینگتن در منطقه در برابر تهدید فزاینده ناشی از ایران انجام شده است. این سفر از اردن شروع شده و آقای آستین در ادامه آن راهی اسرائیل و مصر می‌شود.

یک مقام اردنی به خبرگزاری رویترز گفت که پادشاه اردن با وزیر دفاع ایالات متحده درباره استقرار شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در جنوب سوریه و نگرانی فراینده امان دراین‌باره گفت‌وگو کرده است.

اردن معتقد است که گروه‌های شبه‌نظامی وفادار به تهران عامل اصلی قاچاق مواد مخدر از سوریه به این کشور هستند و تلاش می‌کنند از طریق اردن به بازارهای ثروتمند خلیج فارس دست یابند.

اردن هم مقصد و هم مسیر اصلی ترانزیت آمفتامین ارزان ساخت سوریه به کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس است.

سوریه جنگ‌زده به منطقه اصلی تولید مواد مخدر و تجارت چندین میلیارد دلاری آن تبدیل شده که یکی از بازارهای آن نیز اروپاست. اما دولت بشار اسد همواره دست داشتن در تولید و قاچاق مواد مخدر را رد کرده است.

افزایش شدید موارد قاچاق مواد مخدر اردن را واداشته تا قوانین ارتش خود برای درگیری در مناطق مرزی را تغییر دهد و به ارتش در این باره اختیارات زیادی داده است.

مقامات اردنی می گویند که امان خواهان کمک نظامی بیشتر ایالات متحده برای تقویت امنیت در نواحی مرز این کشور است، جایی که واشینگتن طی بیش از یک دهه، حدود یک میلیارد دلار برای ایجاد پست‌های مرزی اختصاص داده است. اردن قریب به ۳۷۵ کیلومتر مرز با سوریه دارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۶ مارس۲۰۲۳