بی‌پولی آزمایش دوپینگ در لیگ برتر فوتبال ایران را متوقف کرد

آزمایش دوپینگ بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران در فصل جاری جسته‌گریخته انجام می‌شود و پای مشکلات مالی به میان کشیده شده است.

پیش از همه‌گیری کرونا در ایران، به طور میانگین دو هزار آزمایش دوپینگ از ورزشکاران گرفته می‌شد که این آمار در دوران همه‌گیری به حدود ۴۰۰ مورد رسید. پس از فروکش کردن بحران کرونا، آن‌طور که مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گویند، این آمار را به بیش از هزار مورد در سال افزایش دادند.

گزارش رسمی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، از ورزشکاران ۴۲ رشته ورزشی در ایران یک هزار و ۱۲ نمونه دوپینگ گرفته شده است. از مجموع نمونه‌های گرفته‌شده، ۹۵۸ نمونه ادرار و ۵۲ نمونه خون بوده و ۷۵۶ نمونه از مردان و ۲۵۶ نمونه هم از زنان ورزشکار گرفته شده است. از این تعداد، ۳۲ نمونه مثبت بودند که ۳۰ نمونه مثبت متعلق به مردان و دو نمونه مثبت برای زنان بوده است.

مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گویند تلاش‌ها برای انجام دادن دو هزار آزمایش دوپینگ را آغاز کرده‌اند اما گزارش‌ها دست‌کم از فوتبال، حکایت از آن دارد که اجرای این آزمایش‌ها بیش از دو ماه است که به طور مطلق متوقف شده است.

روزنامه فرهیختگان گزارش داد که از هفته نهم رقابت‌های لیگ برتر تاکنون (هفته بیست‌ودوم) از بازیکنان آزمایش دوپینگ گرفته نشده است. این روزنامه علت توقف چنین آزمایش مهمی را که از هفته‌ها پیش از دستور کار فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شده است، «هزینه‌های بالا» آن اعلام کرد.

آن‌طور که این روزنامه نوشت، حتی در مسابقه حساس دو تیم استقلال و پرسپولیس هم از بازیکنان این دو تیم نمونه‌گیری برای آزمایش دوپینگ صورت نگرفته است.

فرزاد شارکی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو)، در این خصوص می‌گوید از توقف این نمونه‌گیری‌ها اطلاعی ندارد، اما می‌داند که این ستاد برای انجام این آزمایش «مشکلات مالی» ندارد.

سایت ورزش سه مهر ۱۴۰۱ گزارش کرد که در هشت هفته ابتدایی فصل ۲ــ۱۴۰۱ لیگ برتر، از بازیکنان فوتبال برای آزمایش دوپینگ نمونه‌گیری نشده است.

نتایج گزارش این دو رسانه نشان می‌دهد که آزمایش دوپینگ بازیکنان حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران به دلیل مشکلات مالی در فصل جاری تقریبا به طور کامل متوقف شده است. نمونه‌های گرفته‌شده از ورزشکاران ایرانی در قطر و آلمان آزمایش می‌شوند که افزایش نرخ دلار در ما‌ه‌های اخیر، هزینه‌ این آزمایش را هم افزایش داده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۷ مارس۲۰۲۳