قصه پرغصه بازنشستگان؛ عیدی که با آن می‌توان تنها دو کیلو پسته خرید

داستان بازنشستگان در روزگاری که تورم مواد غذایی بالای ۷۰ درصد است و اجاره‌بها کمرشکن شده به قصه پرغصه‌ای می‌ماند که عیدی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی آنها هم بیشتر نمکی بر زخم هزینه‌ها است؛ عیدی‌ای که در نهایت شاید بتوان با آن تنها دو کیلو پسته خرید.

به گزارش «تجارت نیوز»، آنگونه که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر داده، میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که دو ماه قبل وزارت کار خط فقر را ۱۴ میلیون تومان اعلام کرده بود.

بر اساس این گزارش، این عیدی معادل عیدی دیگر کارمندان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری است. یعنی این گروه‌ها هم امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عیدی دریافت می‌کنند.

میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و امسال تنها ۳۰۰ هزار تومان به آن اضافه شده است. افزایشی که انتقاد بسیاری از بازنشستگان را به دنبال داشته است و در حالی تنها ۴ روز مانده به پایان سال که هنوز این مبلغ هم واریز نشده است و وعده‌ها در حد حرف است.

خبرگزاری «ایلنا» در واکنش به این میزان عیدی نوشت: «پرداخت عیدی یک میلیون و هشتصد هزار تومانی توسط هیات دولت، با انتقاد بازنشستگان مواجه شده؛ بعد از گذشت یک سال توام با گرانی، عیدی فقط ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومان زیاد شده؛ درحالی که هزینه‌های زندگی در این مدت بیش از دو برابر افزایش یافته.»

محمد اسدی، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور نیز در واکنش به این عدد گفته است: «هیچ حرفی نیست که رقم عیدی بسیار پایین است؛ این عدد هیچ بخشی از هزینه‌های عید خانواده‌های بازنشسته را پوشش نمی‌دهد.»

به گفته وی « روی این عدد واقعاً نمی‌توان اسمِ «عیدی» گذاشت؛ عیدی با این رقم در خورِ کرامت آدم‌ها نیست. وقتی می‌گوییم عیدی، باید چیزی به یک پیرمرد بازنشسته بدهیم که لااقل پول یک دست کت‌وشلوار بشود؛ الان کجا با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود یک دست کت و شلوار خرید؟»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۷ مارس۲۰۲۳