روسیه تسلیحات هسته‌ای خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد

ولادیمیر پوتین رهبر روسیه گفته است که کشورش تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد.

آقای پوتین این کار را با استقرار تسلیحات آمریکا در اروپا مقایسه کرده و گفته این کار نقض کنوانسیون منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود.

به گزارش رسانه‌های روسیه رهبر این کشور تاکید کرده که مسکو کنترل تسلیحات هسته‌ای خود را به مینسک نخواهد داد.

دولت بلاروس متحد پروپاقرص روسیه و حامی اشغال اوکراین است.

رئیس جمهوری روسیه روز شنبه به تلویزیون دولتی این کشور گفت الکساندر لوکاشنکو موضوع استقرار این تسلیحات را در بلاروس مطرح کرده است: «چیز غریبی نیست. اولا که آمریکا دهه‌هاست این کار را انجام می‌دهد. مدتهاست که آنها تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای خود را در خاک متحدانشان نگهداری می‌کنند.

آقای پوتین افزود روسیه تا اول ماه ژوئیه کار ساخت انبار مخصوص برای نگهداری از این تسلیحات را در بلاروس به پایان خواهد رساند.

رهبر روسیه گفته است تعداد کمی از موشک‌های اسکندر که می‌تواند برای پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای به کار گرفته شود به بلاروس منتقل شده است.

این اولین بار از اواسط دهه نود میلادی است که روسیه تسلیحات هسته‌ای خود را در کشور دیگری مستقر می‌کند.

آقای پوتین مشخص نکرده که چه زمانی تسلیحات هسته‌ای خود را به بلاروس منتقل خواهد کرد.

با سقوط اتحاد جماهیر شوروی تسلیحات هسته‌ای روسیه در چهار کشور تازه استقلال یافته روسیه، اوکراین، بلاروس و قزاقستان قرار گرفت و نهایتا در سال ۱۹۹۶ تمامی این کلاهک‌های هسته‌ای به روسیه منتقل شد.

همزمان با اظهارات آقای پوتین، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین یکبار دیگر از متحدان غربی خود درخواست کمک تسلیحاتی کرده است.

اوایل این هفته چند کشور با امضای توافقی تعهد کردند در سال پیش رو یک میلیون گلوله توپ به اوکراین بدهند.

با وجود این آقای زلنسکی در گفتگو با یک روزنامه ژاپنی گفته است کشورش تا وقتی که تسلیحات تازه دریافت نکند قادر به هیچ ضدحمله‌ای نخواهد بود.

برگفته ای از سایت بی بی سی فارسی، ۲۶ مارس۲۰۲۳